Aikoinani kun olin kirjoittanut muistelmani, kysyin
myös Raimo Laakialta, miten hänen erkaantumisensa m-l liikkeestä tapahtui, ja
mikä hänen ristiriitansa Matti Puolakan kanssa oli, ja hän lähetti siitä
minulle tekstiviestinä kirjoituksen.
Hän on luvannut, että sen voi sellaisenaan laittaa
kotisivuilleni, ja voin myös halutessani muokata sitä. Mutta itse olen tässä
asiassa ollut epäröivällä linjalla, koska hänen väitteensä ovat osittain niin
kovia, että hirvittää ne julkaista, kun tietää tämän kotisivun sivuilla näkyvän
oman kokemukseni pohjalta, kuinka herkkänokkaisia nuo entiset maolaiset Matin
ympärillä ovat.
Myöskään minulla ei ole ollut oikein tarmoa eikä
aikaa asian tekemiseksi. Pähkäiltyäni nyt tämän pitkän ajan, olen ajatellut
julkaista ne hieman silotellussa muodossa, eli vain vähän lyhennettynä. Joka
tapauksessa vaikka niiden sisällöstä vastaa Raimo Laakia itse, minusta ne
ehdottomasti ansaitsevat julkaistuksi tulemisen, eli otan sen riskin, että joku
taas loukkaantuu. Historian dokumentit ovat tärkeitä, niin kuin Raimokin tuossa
sanoo, niitä sopisi olla enemmänkin näistä asioista. Ja jokainen saa kirjoittaa
oman näkemyksensä minun puolestani, en tietenkään ole kaikesta tässäkään samaa mieltä.
Sähköpostiviesti on jo kadonnut, joten joudun
kirjoittamaan tekstin uudestaan paperiversiosta.
Välihuomautukseni on merkitty OS:
Raimo
Laakia:
18.01.2005
Irtautuminen
Matti Puolakasta
Vastausta Olli Santavuoren kysymykseen
Kun luin muistelmiesi maolaisosion, ajattelin, että
kovin hyvä, että ilmaantuu muistelmia. Kovin monia ei liene vielä olemassa.
Yksi väitöskirja (Hämeen Sanomien toimittajalta, akateeminen, ei ollut itse
maolainen), julkaisuluettelo tamperelaiselta maolaiselta (jossa kannanotot
erittäin varovaisia), mainintoja Bonsdorffin ja Tarvaisen kirjoissa, jokin
itsetilitys Bjarne Nitovuorelta en ole tekstiä nähnyt enkä ole aivan varma,
onko sitä olemassakaan), joitakin kirjoituksia mediassa (ainakin Kari
Koskelalta, haastattelupohjaisia tekstejä minulta). Tiedätkö muita?
Kun vanhoja maolaisia tapaa, usein puhutaan siitä,
miten perustaa arkisto, … (OS: Raimo väittää tässä asioita, joiden
julkaiseminen vaatisi todistamisen, muuten kyse on herjaamisesta, joten minun
on pakko jättää nämä lauseet pois). Netti olisi ehkä sittenkin varmin paikka
luoda meidän historia, moni-ilmeinen ja monen ihmisen tekemä – vastakohtana
Matin lopullisille totuuksille.
Itse teen remonttia ja hoidan 3-vuotiasta poikaani,
joten aivan näinä aikoina en suuresti voi keskittyä muistelemiseen. Mutta talo
ja tila alkaa olla valmiimpi ja poika vanhempi, joten lopulta aikaa tulee.
Ajattelen, että yhtä sun toista lopulta kirjoitan, vaikka mahdollisesti en
kovin laajaan julkisuuteen.
Miten irtaantuminen Matti Puolakasta tapahtui?
Suomi-Seurasta lähdön (tosiasiassa 1975, vaikka
nimeni roikkui vielä joitakin aikoja päätoimittajalistassa) jälkeen,
työskentelin Nokian kaapelitehtaalla, Meilahden lääketieteellisillä
laitoksilla, free-lance kirjoittajana melkein kaikissa Suomen lehdissä,
Puola-solidaarisuus yhdistyksessä, evyssä, lukuisissa ympäristöprojekteissa,
alkuvihreydessä, ehdinpä mukaan vielä eläinoikeusliikkeeseenkin ennen kuin
sisäinen vakaumukseni ”pienestä elämästä” kasvoi riittävän suureksi ja
vetäydyin tänne Sipoon korpeen. Alussa olin erinomaisen maolainen, lopussa
pidin maolaisuutta yhtenä lahkona.
Selvän käännekohdan määritteleminen lienee
mahdotonta. Se oli aivomatka, jana. tuon matkan varrella näki elämän,
yhteiskunnan, ihmisyksilöiden monta kirjoa, ja havahtui silloin tällöin, että
todellisuus on laajempi ja monempi kuin Matti Puolakan ghetto. Matti Puolakan
kaltaisia guruja maailmassa on varmaankin muutama tuhat, kukin on luonut
pienehkön ryhmän, jota aluksi pitää koossa karismallaan, sitten vuosien
varrella tulee muitakin koossapitämiskeinoja – jotka eivät kestä päivänvaloa.
Ryhmästä tulee gurulle taloudellinen ja henkinen välttämättömyys, ryhmäläiset
mätänevät vuosien mittaan, kun itsenäiset ihmiset linkoutuvat pois ja jäljelle
jäävät ”isän etsijät”. Niin kauan kun ryhmä vetää puoleensa uusia ihmisiä,
jonkinlainen dynaamisuus säilyy. Kun uusia ei enää tule, juttu muuttuu niin
kauheaksi, että se on jo humoristista.
Konkreettinen irtautumistapaus sattui 1986. Oliko
silloin kevät vai syksy? Puolakka oli koonnut ihmisiä ”yleiskokoukseen” tai
”luennolle” Otaniemen omakotitaloon. Paikalla oli ehkä 30 ihmistä. Matti puhui
monologia. Juuri kukaan muu ei puhunut. Tunnelma oli tyypillisen raskas, harmaa,
murheellinen, sanoisinko lyijyinen. Ilmapiirin erilaisuus tuolloin
kohtuullisissa voimissaan olevaan ympäristöliikkeeeseen oli aivan käsinkosketeltava.
Tuo draivi, joka oli ollut punaisten lauantaiden aikoihin 1968, draivi, joka
pulpahti uudelleen Suomeen alkuvihreydessä Koijärvellä, ja kolmannen kerran
kettutyttöjen ja – poikien esiinjuoksussa (marssi-sanaa ei voi tässä yhteydessä
käyttää) 1995, tuo draivi oli Puolakan piirin niin täydellisesti jättänyt kuin
jättää voi.
Siinä istuin jollakin sohvan puolikkaalla
kuuntelemassa. Sitten Matti alkoi puhua Nallesta (Lea Ulmanen), joka oli ollut
jonkin aikaa hänen sänkykaverinsa. Matin mukaan Nalle oli kohdellut häntä niin
ja niin väärin. Niinpä niin.
Ajattelin, että Matilla ei ole suhteellisuuden
tajua. Tunsin Nallen hyvin ja tiesin, kuinka erilainen ihminen hän on Mattiin
tai minuun verrattuna. Alkeellinenkin suhteellisuuden taju ja oikeudentunto
edellyttää, että Nalle saa haukkua Matin mennen tullen, mutta Matti ei saa
yleisön edessä ruveta repostelemaan Nallea. Ryhtyessään tuohon Matti käyttää
murskausvoimaa, jonka käyttö on ihmisten kesken jo aikoja sitten kielletty.
Muun muassa tässä näkyy lahkolaisuus.
Heti tuli mieleen Toinin murskaus, jonka Matti johti
joskus 1972 tai niillä main. Siitä lähtien (ja sitä ennenkin) noita
”noitavainoja” on käyty. Kohteena on yhtä hyvin sänkykaveri kuin
”revisionistinen toveri”, pohja on kommunistisen liikkeen loputtomissa
linjataisteluissa, siinä, että SKP:n maanalaisella kaudella erimielisyydet
muuttuivat hyvin henkilökohtaisiksi, Matti imi tuon käyttäytymismallin jollain
lailla isänsä ja äitinsä maailmasta, jotka kävivät eroprosessia ja isä halusi
viedä asian SKP:n keskuskomitean käsiteltäväksi. Kiinan näkyvät ja kiihkeät
linjataistelut varmasti kovin kannustivat Mattia ”noitavainoiluun”.
Kun Toinin murskaus noin vuonna 1972 tapahtui, minun
ja muiden vika oli, että annoimme sen tapahtua. Meidän olisi pitänyt nousta
vastarintaan. Osa maolaisista meni mukaan, mutta silmiinpistävä määrä oli
kuitenkin hiljaa. Osa meistä pyyteli kapakassa Toinilta anteeksi tai osoitti
muuta ystävällisyyttä Toinia kohtaan.
Kai minussa on aina ollut vähän teatraalisuuden
taipumusta. Itsestään selvää oli, että jos olisin kommentoinut Matin
asiaväitteitä Nallesta olisin mennyt täysin asian ohi, niinpä töksäytin
suunnilleen: ”Nallehan on kaunis tyttö, ei häntä pidä haukkua”. Tilaisuuden
jälkeen kävelin sitten Hannu Salvin kanssa Kuusisaareen päin ja Hannu oli
huolissaan: ”Mitenkähän tässä nyt käy?”
Seuraavana päivänä Matti soitti ja koetti tapansa
mukaan jotenkin mielistellä. Sanoin, että ”pidän puolen vuoden loman Matti
Puolakasta”.
Kun puoli vuotta oli kulunut, ei tehnyt yhtään mieli
palata Matin monologeja kuuntelemaan. Välissä oli ollut joitakin yrityksiä
tehdä minusta jonkinlainen ulkojäsen. Minun sisäisen elämäni kannalta
merkittävin tapahtuma noina aikoina oli Pia Länsmanin lopullinen irtiotto minusta.
Olin tuntenut hänet kymmenkunta vuotta, koin hänet sydänystäväkseni. Vikat
vuodet olivat olleet kulkua kahteen suuntaan: hän kulki yhä tiukemmin Mattiin
kiinni, minä Matista poispäin. Sydänystävyyden täysi katkaisu oli
konkreettisesti aika dramaattinen tapahtuma ja hän siinä yhteydessä kertoi
saaneensa tukea Matilta ja Iiris Keinäseltä.
Pian irtiotto vaivasi minua kauan. Varmaankin on
tämän tarkastelun ulkopuolella, mikä siinä oli oikein tai väärin kenenkin
taholta, jos kenenkään, jos oikein tai väärin ollenkaan. Mutta kovin se
vaivasi. Oli vapauttavaa ja onnellista tuntea olevansa irti Matista, mutta
surullista olla irti Piasta.
Kului vuosia. Silloin tällöin joku tuli vastaan ja
kertoi yhden tai toisen käden kuulumisia. Puolakassa vielä kiinni olevia koetin
aina kehottaa toimimaan myös joissakin muissa liikkeissä. Ajattelin, että
maailman kohtaaminen avartaa. Kehoituksillani ei varmaankaan ollut vaikutusta.
Mutta kansalaisliiketoiminnassa asia näkyi selvästi: ne, jotka olivat tiukasti
kiinni Puolakassa, eivät tehneet mitään missään muualla; jotkut niistä, joiden
liekanaru oli pitempi tai jo katkennut, tekivät sentään jotain.
Koska olin teini-iästä lähtien jollain lailla
profiloitunut julkisuudessa, toimittajat soittelivat silloin tällöin kysyäkseen
maolaisuudesta. Otin tavakseni vastata rehellisesti ymmärrykseni mukaan.
1990-luvun alussa sattui, että Vihreä Lanka soitti
(olin silloin Malmilla yksityisenä lastenhoitajana) ja kyseli Puolakasta ja
hänen Viron bisneksistään. Keskustelu kesti noin tunnin ja koin sen häiritsevän
hoivatyötä. Lanka palasi myöhemmin aiheeseen ja annoin tietämiäni tietoja.
Lanka oli innostunut aiheesta kahden naisen aloitteesta. Naisten rooli oli
ollut se tavallinen: ainakin toisella sänkykaveruus Matin kanssa, hetken elämä
Matin vierellä ja sitten päätteeksi ”noitavaino”, siinä ohessa ehtivät nähdä
Viron bisneksen kummallisuuksia.
Vihreässä Langassa ilmestyi muutaman jutun sarja,
niitä lainattiin virolaisissa lehdissä ja taisivat virolaiset tehdä jotain
omiakin selvityksiä. Jutuista kävi ilmi Puolakan lahkolaisuus höystettynä human
interest – sekoilulla. Puolakan lähellä tuolloin olleet sanoivat myöhemmin,
että kirjoittelu täysin tuhosi suurisuuntaiset bisnesmahdollisuudet Virossa.
Lienee mahdollista, mutta olen kyllä varma, että Puolakka olisi tuhonnut ne
muutenkin. Puolakan elämäntapa ja bisneksenteko kun ovat ihan eri planeetoilta.
Kun yksi Vihreän Langan juttu oli ilmestynyt ja
toinen oli painossa, jutun kirjoittaja Tertia Suolahti, soitti minulle ja pyysi
pikaisesti tulemaan kapakkaan Helsingin keskustaan. Tertian olin tuntenut
jotenkuten vuosia, näinä viikkoina jutunteon aikana olin oppinut tuntemaan
häntä enemmän.
Menin. Kapakassa istuivat pyöreässä pöydässä Tertian
seurassa Matti Puolakka, Jaska Muilu, Markku Aro, Pertsa Koskela, oliko Sinikka
Littu, oliko joku muu, Heli ei vissiin ollut läsnä. Matti oli vahvasti
humalassa ja joidenkin psyykepillereiden vaikutuksen alainen. Tertia oli
vahvasti humaltumassa. Muut olivat jonkin verran selvempiä. Muilu ja Aronpoika
olivat jonkinlaisia adjutantteja, istuivat Matin molemmilla puolilla ja
koettivat jotenkin hänestä pitää huolta. Tunnelma oli täysin maassa. Matti
hoki: ”tämä on murha”, ”tämä on murha”, ”kohta Pia tulee”, ”onko Pialle
soitettu”, ”Pia tulee tunnin päästä”. Muut olivat hiljaa, selvästikin puhuminen
joko sovitusti tai luonnostaan kuului Matille.
Istuin ehkä vajaan tunnin. Ihmettelin mielessäni –
ja ihmettelen vieläkin – onko tämä näytös vai totta? Ihmisten humalatila
syveni, sain Tertian suostumaan lähtöön ja vein hänet kotiin. Matti ja esikunta
jäivät pöytään painumaan sekavaan kasaan.
Muutamat päivät ennen tuota olivat olleet Matilta ja
esikunnalta hektistä yritystä painostaa Vihreä Lanka ja Tertia vetämään
kirjoitukset pois, mm. Aronpoika ja ”uusi” Tampereelta lähtöisin ollut kaveri
olivat useassa tuntien pituisessa jaksossa yrittäneet tunkeutua Tertian
asuntoon. Osan tuosta ajasta olin Tertian seurassa. Toimitukseen he olivat
tunkeutuneet ja Timo Harakka oli joutunut heittämään heidät aidon fyysisesti
ulos.
Muutamana vuonna tuon jälkeen sattui joitain
mainitsemisen arvoisia sattumuksia.
Menin aika myöhään yöllä Kalliossa Roskapankkiin
juomaan kaljan. Meno oli villi niin kuin aina. Istumapaikkoja ei ollut,
seisoskelin television edessä, Yhtäkkiä Matti Puolakka seisoi edessäni ja
heristi kättään ”murhaaja!” hän pontevasti julisti. Hän oli aika skarppi ja
hyvässä kunnossa. ”Olet tappanut Hanskin!” Ihmettelin hänelle, että vastahan
Hanski tuli elävänä kadulla vastaan. Sanoin, että ”sun pitäis mennä hoitoon”.
Joidenkin viikkojen päästä sain vahvistuksen, että
Hannu Salvi oli todella kuollut. Sairaskohtaukseen, yksin, sitä ennen Matti oli
ajanut hänet pois Virosta ”noitavainolla”. Hannu, jos kukaan, oli hyvin lojaali
Matille. Mutta sekään ei pelastanut häntä Matin psykotekniikalta: vedetään
lähelle, työnnetään kauas, vedetään lähelle, työnnetään kauas.
Paljon samanlaista oli Tomas Brunilan kohtalossa.
Kerran keskipäivällä Porthanian lähettyvillä Iiris
Keinänen, Matin tuolloinen oikea käsi, tuli kadulla vastaan ja oikein keskittyi
katsomaan minua murhaavasti, siis todella niin että se tuntui. Heti tuli
mieleen joku Matin ja Iiriksen luento tai teksti, jossa he puhuivat, miten ihmisen
voi katsoa hengiltä.
Eipä se pelastanut Iiristä. Hän riitaantui Matin
kanssa ja kuoli sairaskohtaukseen sen jälkeen.
Iiriksen kuoliaaksi katsomisen jälkeen aloin
laskeskella, montako ennenaikaista kuolemaa maolaisjoukossa tapahtui. Pääsin
johonkin kahteenkymmeneen. Suhteellinen osuus on hurjan suuri, kun meitä oli
kriteereistä riippuen sata tai kaksisataa. Ja kaikki kuolemat alle
viisikymppisinä. Joku lääketieteen tilastoja tunteva voi kertoa, kuinka
moninkertainen kuolemanriski on verrattuna normaaliväestöön. Veikkaan että
kymmenkertainen.
Joskus 1990-luvun puoliväliä lähestyttäessä sain
käsiini mainoksen, että Puolakka pitää luentotilaisuuden Rikhardinkadun
kirjastossa. Tilaisuuden oli määrä olla jotain sen tapaista kuin ”kauden avaus”
tai ”uusien tutustuminen” tms.
Menin. Työnsin pyörääni ylös Korkeavuorenkatua ja
näin silmäkulmastani, miten Matti ja Heli
kulkivat samaan suuntaan toisella puolella katua. Havaitsin heidät
ensin. Hetken päästä Matti näki minut, elehti Helille, hidastivat kulkua ja vetäytyivät
sivulle. Ikään kuin elokuvassa ”annetaan sen mennä ohi, ettei se huomaa meitä”.
Työnsin pyörääni vakaasti eteenpäin, ohi kirjaston, aina vaan. Hetken päästä
laskin Korkeavuorenkatua alas ja menin tilaisuuteen, noin viisi minuuttia
myöhässä.
Paikalla oli alle 10 ihmistä: Matti, Heli, Aro,
Littu, oliko Pertsa Koskela, yhtään uutta ei ollut. Matti puhui ja meni
jotenkin sekaisin kun tulin paikalle. Hän hyppi aiheesta toiseen eikä saanut
mistään otetta. Ja taas hän koetti mielistellä. Humalassa eivät olleet,
tunnelma oli vakaasti murheellinen. Istuin puolisen tuntia, kiitin saamastani
informaatiosta ja läksin.
Helpottunut johtopäätökseni oli, että uusien
rekrytointi ei Matilta enää onnistu. Nuorison kulttuuri on niin erilainen, että
karisma ei enää pure. Olin ajatellut jotenkin niin, että jos uusia pystytään
rekrytoimaan Matin lumopiiriin, heitä tulisi jotenkin varoittaa. … (OS: Pari
sanaa poistettu.) Päätin jatkaa jonkinasteista silmälläpitoa, mutta pidättäytyä
aktiivisista toimista.
… (OS: kappale poistettu.)
Omalta osaltamme varmaan on järkevää kirjoittaa
tilitys ja historia: näin elimme, ei se hassumpaa elämää ollut, onneksi emme
onnistuneet vallankumouksessamme. Vähän ymmälle historia jää, ja niin on hyvä.
Me laskeudumme pysäkille ja juna jatkaa matkaa. Tulevat kansanliikkeet, joilla
parhaimmillaankin voi olla vain vähäinen tieto meistä, vievät maailmaa
eteenpäin.
Joskus 1980-luvulla vitsailin jollekin, että jos
Puolakka pääsee poliittiseen valtaan, minun on paettava Tukholmaan järjestämään
vastarintaa. Oli helppo vitsailla, koska valta oli ulottumattomissa. Mutta pienryhmän
sisällä Puolakka toteutti ehdottoman valtansa huonoin seurauksin. (OS: lause poistettu.)
Tämä tällä erää. Jatketaan harjoituksia!