Isä ja Mäntsälän kapina
Isä ja Mäntsälän
kapina
Isän muistelmissa
on hieno kuvaus kevään 1932 kapinaviikosta nuoren suojeluskuntalaisen
näkökulmasta. Näin hän taustoittaa tätä vakavaa aihetta:
”Monien vaiheiden
kautta kansanliike radikalisoitui ja kulminoitui 1932 keväällä ns. ”Mäntsälän
kapinaksi”, jolloin Mäntsälän kirkonkylään kokoontui aseistettu miesjoukko
estämään sos.dem. puolueen kansanedustajan Mikko Erichin puhetilaisuutta
Mäntsälän työväentalolla.
Paikalle
kerääntyi Lapuanliikkeen johdon kehoituksesta lisää joukkoja, jotka
julkilausumassaan esittivät vaatimuksia: hallituksen kokoonpanon muuttamisesta,
eduskunnan hajoittamisesta jne.
Valtiovalta
katsoi, että kyseessä oli kapina laillista yhteiskuntajärjestystä vastaan ja
ryhtyi varotoimenpiteisiin - Presidenttinä oli silloin ”Ukko-Pekka” Svinhufvud,
tunnettu ja tunnustettu laillisuusmies, joka sortovuosien aikana oli
venäläisten toimesta karkoitettu Siperiaan ja vapautunut sieltä vasta
vallankumouksen tapahduttua Venäjällä. Presidentin tarmokkaat toimet estivät
aseellisen toiminnan.”
Euroopassa monissa
maissa oli ensimmäisen maailmansodan jälkeen pyrkinyt valtaan ’suoran
toiminnan’ ryhmittymiä. Toisin ajattelijat oli tarkoitus panna kuriin
tarvittaessa väkivalloin. ’Fascismi’ sai nimensä Benito Mussolinin Italiassa
vuonna 1919 perustetusta taistelujärjestöstä. Mussolini nousi valtaan 1922.
Saksassa Hitlerin valtaannousua 1930-luvun alussa vauhditti Versaillesin
nöyryyttävä rauhansopimus sekä ennennäkemätön talouslama. Näitä ajatuksia
levisi tietysti sisällissodasta toipuvaan Suomeenkin.
Yleinen käsitys on,
että oikeistoradikaalin Lapuanliikeen tavoite oli kommunismin kitkeminen
Suomesta tai yksimieliseen isänmaallisuuteen perustuva yhteiskunnallinen järjestys.
Kommunistit ja vasemmistolaisemmat sosialidemokraatit olivatkin saaneet
yllättävän nopeasti kannatusta ammattiyhdistysliikkeessä ja työväenyhdistysten
toiminta vilkastui taas. Ei ihme, että Etelä-Pohjanmaasta muotoutui liikkeen
keskus: Lakeuksilla oli totuttu voimakkaisiin herätysliikkeisiin eikä suora,
esivaltaa kunnioittamaton toimintakaan ollut nuorille miehille vierasta. Siellä
oli myös vallalla voimakas, jopa äärimmäinen isänmaallisuus ja ’ryssäviha’,
joka juonsi alkunsa kenties Nuijasodan ja Isovihan karmeista kokemuksista.
Vapaussodan jääkäreistäkin suurin osa oli pohjalaisia, joten isänmaan asiaa ei
epäröity ottaa omiin käsiin...
Isä kertoo
muistelmissaan:
”Syksyllä 1928
kommunistien kiihoitustyö sai yhä räikeämpiä muotoja. Mm. Lapualla järjestivät
kommunistinuoret juhlan, jonka yksinomainen tarkoitus oli isänmaallisen väestön
ärsyttäminen. Punaisiin sirppi- ja vasara -vaakunalla koristettuihin paitoihin
pukeutuneet rääväsuut esittivät isänmaallisuutta pilkkaavaa ja Neuvostoliittoa
ylistävää ohjelmaa. Kun he vielä esiintyivät kylällä punapaidoissaan ja
renkutuksia laulaen, lapualaiset riisuivat paidat ja nostivat
vieraspaikkauntalaiset, joita räyhääjistä oli suurin osa, junaan. Tästä sai
alkunsa ”Lapuan liike”, joka sai isänmaallisen väestön varauksettoman
hyväksynnän. Liikkeen tarkoitus oli herättää kansa toimimaan itsenäisyyttämme
uhkaavien voimien torjuntaan.”
Paitojen riisuminen
tapahtui kyllä vuotta myöhemmin kuin Kauko muistelee, eli 1929. Vihtori Kosolan
kuuluisan julistuksen väänsi 37 vuotta myöhemmin Arvo Salo Lapualaisoopperaansa
muotoon: ”Jumalauta, näillä lakeuksilla ei, jumalauta, pilkata Jumalaa...”
Vuonna 1930
liikkeen vaikutusvalta oli jo melkoinen: Uskotaan, että eduskuntavaalien tulos
ja uuden hallituksen kokoonpano perustui liikkeen painostukseen. Laaja
talonpoikaismarssi oli saanut paljon palstatilaa ja sana kasvavasta
joukkovoimasta kiersi tehokkaasti.
Voimaan saatiin ns. kommunistilait, joilla kaikki kommunistinen toiminta
kiellettiin. Liikkeen johtoon nousi lapualainen maanviljelijä Vihtori Kosola. Pian
Lapuan kirkkoherra Kares julistikin Vihtori Kosolan jopa ”Jumalan Suomen
kansalle valitsemaksi” johtajaksi. Vallantunteen humalluttama Lapuanliike
radikalisoitui entisestään.
Keväällä 1930
joukko lapualaisia rikkoi ja poltti kommunistisen Työn Ääni -kirjapainon.
Toimintamuodoiksi otettiin kommunisteiksi tai liikkeen vastustajiksi epäiltyjen
pahoinpitelyt, sieppaukset ja muilutukset (kuljetukset itärajalle, toisinaan
jopa sen yli). Poliittinen johtokin
joiutui mielivallan kohteeksi: Eduskunnan varapuhemies Hakkila siepattiin
Tampereelta ja vietiin Lapuan kautta Kuortaneelle. Presidentti Ståhlberg
vaimoineen siepattiin Helsingissä ja kuljetettiin Joensuuhun. Muutama murhakin
tehtiin.
Liikkeen
toiminnasta löytyy paljon surkuhupaisiakin piirteitä: Työn Äänen tuhopolton
syylliset paljastuivat helposti - raunioista löytyi lapualaisen Kullervo
Leskisen puukko. (Tosin teolla pian jo rehvasteltiinkin, sillä rankaisutoimet
jäivät köykäisiksi). Ståhlbergin kyyditys sai alkunsa kenraalimajuri
Walleniuksen ja everstiluutnantti Eero Kuussaaren juopuneesta sanailusta
Sortavalan seurahuoneella. Hakkilaa vannotettiin lopettamaan
vasemmistolaisuutensa istuttamalla hänet kuortanelaiseen
muurahaispesään...
Keväällä 1932
Lapuanliike oli vahvasti sitä mieltä, ettei uusikaan hallitus ollut riittävän
reipasotteinen kommunismin kitkijä. Kokoomuksesta demareihin loikanneen Mikko
Erichin puhetilaisuus Mäntsälän Ohkolan työväentalolla oli jonkunlainen
viimeinen pisara: Kosola, Vuorimaa ja Wallenius alkoivat koota liikkeen
verkostojen kautta kannattajiaan paikan päälle. Matkaan lähti erityisesti
pohjalaisia, mutta liikkeelle lähdettiin myös muista maakunnista. Väkeä kertyi
Mäntsälään noin 500 henkeä, mutta koko maassa arvioitiin liikehtineen Kosolan
komentoja odotellen 5-7000 aseistettua liikkeen
kannattajaa. Mukana oli konekiväärejä ja raskaampiakin aseita. Junia kaapattiin
ja varattiin kulkemaan etelään joukkoja kuljettamaan, puhelinliikennettä
rajoitettiin ja häirittiin.
Kahdeksantoistavuotias,
suojeluskunnassa koko poikaikänsä toiminut Kauko joutui tositoimiin isänmaan
puolesta:
”Mäntsälän
”kapinaviikko” alkoi osaltani siten, että tullessamme Kauhavalta
(Suojeluskunnan) ampumahiihtokilpailuista eräänä sunnuntai-iltana (28.2.1932)
Seinäjoen asemalla oli sk-pukuisia miehiä, jotka kertoivat menevänsä
Mäntsälään. Meiltä tiedusteltiin myöskin olimmeko
samalla matkalla. Emme tienneet mitään koko kapinasta, koska emme olleet
kuulleet radiouutisia pariin päivään, olemmehan olleet majoitettuina
lauantai-iltapäivästä lähtien jossakin koululla erossa tiedoitusvälineistä.
Maanantaina 29.2.
hälytettiin koululaisjoukkue ja muitakin suojeluskuntalaisia. Kauppalaan oli
tullut Mäntsälän miehiä, osa suojeluskunta-, osa siviilipuvuissa. He olivat
majoittuneet Rautatieläistentalolle ja Yhteistalolle sekä asettaneet
vartiomiehiä asemalle ja majoituspaikkojensa ympärille. Myös muutama partio
liikkui kaduilla. Suojeluskunta asetti muutaman partion, joka valvoi yleistä
järjestystä. Mitään yhteyttä ei pidetty mäntsäläläispartioihin.
Tämä hälytys
kesti niin pitkään, että kaikki Oulusta, Vaasasta ja Kristiinasta tulleet
iltajunat olivat saapuneet ja tulleitten mäntsäläläisten määrä todettu. Kuluvan
viikon aikana oli muutama hälytys, ainakin kerran kesken koulupäivää. Tunsimme
olevamme laillisen hallituksen ”riveissä”, koska päälystömme sai käskyt
piiripäällikkö Matti Laurilalta, joka oli jatkuvasti yhteydessä sk-järjestön
ylimpään johtoon. Seinäjoen suojeluskunta-alueen päällikkönä oli ratsumestari Martti
Santavuori. Pätevä, lahjakas upseeri, hyvä johtaja, kirjailija. Häneen
luotettiin, samoin kuin piiripäällikkö Laurilaan, joka oli tuttu kaikille etelä-pohjalaisille Vapaussodan päiviltä ja toiminut sen
jälkeen suojeluskuntapiirin komentajana.
Wikipedian mukaan
maaliskuun 2. päivänä 2-300 kapinallista
suojeluskuntalaista, Kaukon mainitsemia ”Mäntsälän miehiä”, valtasi
Etelä-Pohjanmaan suojeluskunnan esikunnan Seinäjoella ja syrjäytti sen johdon
käyttäen hyväkseen Laurilan poissaoloa. Johdon otti käsiinsä Vihtori Kosolan
veli Ville. Matti Laurila yritti sähkeitä lähettämällä palauttaa järjestystä,
mutta uusi johto alkoi kuitenkin lähettää omia hälytyskirjeitään ja koota siten
lisää joukkoja valmiuteen lähteä etelään. Illalla Seinäjoen asema miehitettiin
ja kapinalliset keräsivät junia joukkojen siirtoa varten. Tilanne oli todella
vakava, aseistettuja joukkoja oli monella taholla koko maassa valmiina
siirtymään etelään ottamaan vallan käsiinsä. Ei siis Mäntsälään, vaan
Helsinkiin.
En malta olla
siteeraamatta toista kuuluisaa pohjalaista sananiekkaa, Antti Tuuria, ja
romaania Pohjanmaa. Tuurin tarinat ovat peräisin osittain haastatteluista,
mutta suurimmaksi osaksi tietysti hänen mielikuvituksestaan. Kirjassa kerrotaan
miten Karhumäen kansanopiston suojeluskuntaosasto, mukanaan tarinaa kertovien
Hakalan veljesten isä Martti, oli lähtenyt kovalla rähinällä kuorma-auton
lavalla pakkasyön selkään kohti Seinäjokea, koska Mäntsälässä tiedettiin
isänmaan miehiä tarvittavan. Toisaalta puhelinyhteyttä päämajaan ei saatu.
Seinäjoen asemalla juopunut luutnantti Melart suututti karhumäkeläiset
sekavalla komentelullaan, mutta onneksi sitten katosi kauppalan iltaan
jatkamaan juopotteluaan. Tuuri kertoo, kuinka junia alettiin kuitenkin
pysäyttää:
”Se käski
karhumäkeläisten vallata veturi ja määrätä veturinkuljettaja kääntämään veturin
nokka etelää kohti, jakeli miehiä vaunuihin. Isä joutui veturiin, veturimies ja
lämmittäjä kielsivät nousemasta junaan. Isä veti kiväärinlukon eteen ja taakse
ja tähtäsi veturimiestä kiväärillään. Lämmittäjä yritti heitellä klapeilla,
niitä tuli pitkin laituria. Kun isä nousi veturiin, veturinkuljettajan potkaisi
sitä kipeästi kylkeen ja isä tipahti takaisin laiturille. Veturinkuljettaja
huusi, että kaikki aseella uhkailijat saisivat painua helvettiin, hän oli sen
junan kuljettaja ja määräsi mihin oltiin ajamassa ja nyt oltiin menossa Ouluun
ja siitä häntä ei estäisi mikään, ei vaikka koko Etelä-Pohjanmaan
suojeluskunnat tulisivat yrittämään; pohjalaiset hän oli oppinut tuntemaan jo
18 Tampereella, jossa havulakit olivat ampuneet viattomia siviilejä ja
aseettomia punaisia läjäpäin; se, joka hänen junaansa luvatta yrittäisi, saisi
maistaa saappaan anturaa ja luuvitosta. Veturinkuljettajan karjuessa lämmittäjä
nakkeli klapeilla laiturilla seisovia suojeluskuntalaisia.” … ”Isä karjui
veturinkuljettajalle, että aikoi nyt tulla ylös ja vaikka ampuisi jos veturia
ei vähemmällä saataisi käännetyksi, veturinkuljettaja seisoi portaiden
yläpäässä nyrkkiä näytellen. Sitä saatiin jaloista kiinni, ja se vedettiin alas
laiturille”...”Veturinkuljettaja meni asemalaiturilta sisään, käski mennessään
lapualaisia ajelemaan junallaan niin maar paljon kuin huvitti, häntä asia ei
enää liikuttanut.”...”Vaihtoa odotellessa isä kyseli lämmittäjältä veturin
toiminnasta ja lämmittäjä selosti sitä.”
Kentällä tilanne
oli varmasti melkoisen sekava, mutta kokonaistilanne muuttui hetki hetkeltä
räjähdysherkemmäksi. Svinhufvudin kiireesti kokoama esikunta suunnitteli ja
mobilisoi vastatoimia. Presidentti päätti yrittää ratkaista tilanteen puhumalla
radion välityksellä itse, suoraan kapinallisille. Kauko muistaa hyvin tuon
kuuluisan puheen:
”Kapinaviikon”
lopulla, eräänä iltapäivänä saimme jälleen hälytyksen. Suojeluskunta kokoontui
Yhteistalolle, neliriviin, kuuntelemaan ”Ukko-Pekan” jämerää radiopuhetta,
jossa hän vaati palauttamaan rauhan ja järjestyksen maahan ja Mäntsälän miehet
palaamaan viipymättä kotiseuduilleen. Puheen jälkeen aluepäällikkö Santavuori
kehoitti jokaista, joka noudattaa Presidentin käskyä, astumaan askelen eteenpäin.
Yksimielisenä astui Seinäjoen suojeluskunta tämän ”ratkaisevan askelen”.
Radiopuheen kuuli
maaliskuun 2. päivänä 200,000 kansalaista ja se julkaistiin vielä seuraavana
päivänä lehdissä. Puhe tehosi. Svinhufvud tosin lupasi puheessaan poistaa
valtiollisen elämän epäkohdat, jonka lapualaiset tulkitsivat epäsuoraksi
myönnöksi, että liike oli kuitenkin ollut oikealla asialla. Ratkaisevan puheen
onnistuminen oli pienestä kiinni: Kapinalliset olivat antaneet radioekspertti
Reino Hallamaalle käskyn vallata Lahden radioasema. Viestinviejän, Aulis J. Alasen,
joka sattumoisin hänkin oli Kaukon suojeluskuntaosaston upseeristoa, kerrotaan
syöneen käskypaperin matkalla, koska käsky oli hänen mielestään mieletön. Jos
viesti olisi päätynyt perille, olisi puhe jäänyt pitämättä.
Wikipedia kertoo
myös, että Matti Laurila palasi seuraavana päivänä Helsingistä Seinäjoelle ja
”otti kapinallisen suojeluskuntapiirinsä pikkuhiljaa takaisin haltuunsa”.
Santavuoren puhuttelu tehosi onneksi hienosti koululaisosastoon. Ja
dramaattinen päivä jatkui:
”Muistelen, että
välittömästi tämän jälkeen koululaisjoukkue lähti Santavuoren johdolla
Piiriesikunnan talolle, jonka ovella seisoi kaksi siviilipukuista
kiväärimiestä. He yrittivät estää Santavuoren sisäänpääsyn, mutta hän tyrkkäsi
kiväärit syrjään ja komensi meille ”seuratkaa”. Menimme alakerran juhlasaliin,
ns. ”ritarisaliin”, jossa oli joukko ”Mäntsälän miehiä”. Järjestäydyimme
kolmiriviin ja Santavuori komensi meille vartio-, partiointi- ym. tehtävät.
Erikoisesti on muistiini jäänyt, että ennen Piiriesikuntaan menoa päällikkömme
komensi – ”lataa ja varmista” – jolloin tulin ensimäisen kerran ladanneeksi
aseen tositarkoituksessa.”
Voidaan siis
hyvällä syyllä sanoa, että Kauko oli mukana sillä hetkellä, kun maamme kohtalo
oli vaakalaudalla, ratkaisemassa sitä siihen suuntaan, jota varmaan nyt pidämme
kaikkein parhaana. Tuntuu uskomattomalta, että tämä Seinäjoen aseman
haltuunotto kapinallisilta on kiistatta Mäntsälän kapinan ratkaisuhetkiä.
Tuntuu aivan
uskomattomalta, että sen ratkaisi Santavuori ja muutaman kymmenen kouluikäisen
pojan joukko. Aseistettuja ja keskimäärin varttuneempia ”Mäntsälän miehiä” oli
asemissaan kymmenkertainen määrä. Kuinka lähellä oli tulen avaaminen tai
käsirysy, sitä on vaikea arvioida. Koululaisryhmän kohtaamat joukot olivat
otaksuttavasti humalassa tai krapulassa ja väsyneitä, siis arvaamattomia. Itse
uskon, että nimenomaan komentaja Santavuoren rauhallinen asenne ja
määrätietoinen käytös olivat ratkaisun avaimet.
Ilta ei ollut
koululaisjoukkueelle suinkaan vielä ohi. Kaukon muistelu tuo lisäsyvyyttä Antti
Tuurin tarinalle:
”Käskynjaossa
määrättiin meidät kolme koulupoikaa Eino (Jussi) Laakso, sk-korpraali
vanhimpana, Aarne Lehtosaari ja minä sk-sotamiehinä, vartioimaan Seinäjoen
ratapihan eteläpään vaihteita. Tehtävänämme oli valvoa, että rautatiehenkilöstö
saisi suorittaa kaikki junaliikenteen vaatimat toimenpiteet ja myös estää
mahdollinen ilkivalta. Tultuamme paikalle seisoi luoman yli johtavalla
sillalla, vaihdekopin vieressä kaksi siviilipukuista kiväärimiestä. Astuimme
sillan toiselle puolelle, Laakson ”Epan” käydessä ilmoittautumassa kopin
vaihdemiehelle. Vähitellen rupesimme jututtamaan toisia vartiomiehiä, jotka
olivat Karhumäen kansanopiston oppilaita, meidän ikäluokkaa.
Heidät oli määrännyt vartiopaikalle ”eräs luutnantti” – nimeä eivät tienneet -
n. klo 14 ja nyt jo ilta hämärsi. Vaihtoa ei tullut, ei muonaa ja talvi-ilta
oli kylmä. Lopuksi sanoimme pojille – turhaan te täällä olette – unohdettuina –
kyllä tuo vaihde pysyy meidänkin vartioimana. Pian
pojat häipyivät vähin äänin ja ”taistelukenttä” oli meidän. Hetken kuluttua
joku esimiehistämme tuli vapauttamaan meidät – tilanne oli kuulemma lauennut.
Myöhemmin kerrottiin, että ”eräs luutnantti” (luutnantti Melart) oli innostunut
ryyppäämään ja unohtanut koko valtausoperation. Muistini mukaan ei tämän
jälkeen hälytyksiä tapahtunut ja miehet palasivat Mäntsälästä. Tilanne
rauhoittui.”
Svinhufvudin puheen
jälkeen tilanne tosiaan rauhoittui yllättävän nopeasti. Kapinajohtajia
rangaistiin, tosin melko lempeästi. Vankilasta palannutta Kosolaa juhlittiin
sankarina, ainakin Lapualla.
Isä-Kauko palasi
lukioon, mutta jatkoi suojeluskuntatoimintaa vielä vuosia, jatkosodan
syttymiseen asti. Vuonna 1935, suuren työttömyyden vallitessa, hän onnistui
hankkimaan Valtion Rautateistä ensimmäisen työpaikkansa. Auttoikohan siinä se,
että hän oli ollut muutama vuosi aiemmin nimenomaan Seinäjoen ratapihaa ja koko
aseman seutua suojaamassa?
Suojeluskuntatoiminta
jatkui, mutta kovat jouduttiin laittamaan tosipaikan edessä piippuun vasta
myöhemmin.
Espoossa 3.5.2021
Ilkka Pollari