Liite1. Artikkeleita filosofiasta
Peruselementeistä
Peruselementtejä tuntuisivat olevan energia kaikissa muodoissaan:
heikkovoima, vahvavoima, painovoima jne, säteily,
aaltoliike, kvantit; materia kaikissa muodoissaan: molekyylit, atomit,
hiukkaset (protonit, neutronit, elektronit ym),
kvarkit ja kvantit. Sitten elämän tasolla elementit ovat DNA, solut, elimet ja
eliölajit.
Tietoisuuden tasolla sitten peruselementti on tiedoton aine, sitten
esitietoinen olento, sitten itsestään ja maailmasta tietoinen olento ja sitten
kaikesta tietoinen olento.
Peruskategoriat ovat paikka, aika, liike.
Perustilat: räjähdys ja kaaos ja niiden vaihtelu. Kuut, planeetat, tähdet,
galaksit, galaksijoukot ja galaksirihmat.
Perusrakenteet: pienin ja suurin väli.
Varmat tiedot filosofiassa (Filosofia, tietoteoria)
Filosofian historiassa on käynyt niin, että Descartes huomasi, että vaikka
kaikkea voidaan epäillä, sitä ei voi epäillä että hän
epäilee, ajattelee. Niinpä hän muotoili keksintönsä näin:
Ajattelen,
siis olen (Cogito, ergo sum).
Tästä hän rakensi eteenpäin muutakin varmaa tietoa, mutta myöhempi
skeptinen filosofia (Hume, Kant, Analyyttinen filosofia) on ampunut maahan
kaiken muun varman tiedon. Tämäkin lause varmana kuuluu pikemminkin näin:
Jotakin
on, joka ajattelee.
Sfnet.keskustelu.filosofia- ryhmässä olen
keskustellut asiasta siltä pohjalta, että myös lause:
Kaikkeus
on olemassa,
on yhtä varma totuus. Samoin aineen häviämättömyyden laki ja se, että
kaikkeuden avaruus muodostaa väistämättä rajattoman, siinä mielessä äärettömän
tilan, tuntuisivat varmoilta totuuksilta, koska muuten ei voi olla.
Nämäkin ammuttiin alas monella tavalla, tai yritettiin ampua, mutta
keskustelun pohjalta, siis muiden keskustelijoiden kommenttien ja
vastaväitteiden avulla, päädyin seuraavaan yhteenvetoon varmoista totuuksista:
- jotakin on, joka
ajattelee,
- tämä jokin, joka ajattelee on jossakin tilassa, ja
- on jokin, joka ajattelee
ja sen jonkin kokonaisuus,
- tämän tilan kokonaisuus,
ja sen ajattelevan jonkin, ja kaikki se aine ja energia, mitä ajattelu vaatii,
ja muu mahdollinen, kaikki se energia ja tavara mitä siihen kokonaisuuteen
sisältyy, muodostaa kaikkeuden,
- kaikkeuden tila on
väistämättä sellainen, että se on rajaton, ja
- se sisältää kaiken olemassaolevan tavaran, materian, aineen, energian,
säteilyn, voimavaikutuksen, aaltoliikkeen jne, ja
- tämän tavaran määrä on
vakio, koska ulkopuolta ei ole kaikkeudelle, mitään ei voi tulla sisään eikä
mitään ulos.
Aine ja energia voivat vaihtua toisikseen, mutta niiden kokonaismäärä,
muodosta riippumatta, on vakio. Edelleen voidaan väittää, että siihen tilaan
sisältyy vain se ajatteleva jokin. Mutta se jokin ei voi olla vain itsessään
vaan sen täytyy olla jossakin, ja sille jossakin täytyy olla sen jonkin tilan
kokonaisuus, kaikkeus, ja sille kaikkeudelle on havaittavissa tiettyjä
väistämättömiä ominaisuuksia. Samoin se jokin ei voi ajatella itsessään, vaan
on myös jokin joka ajattelee, ajattelu vaatii jotakin
pohjaa, ainetta ja energiaa tapahtuakseen. Siis itse asiassa Descartesin
väitteeseen analysoituna sisältyy jo ulkomaailman olemassaolo: ne aivot tai
jokin entiteetti, joka ajattelee. Ja siihen voidaan lisätä, että sen täytyy
tapahtua jossakin.
- Jokin on, joka
ajattelee,
- jokin ajattelee jossakin
(siis jossakin tilassa),
- jokin aivo tai muu
entiteetti on, joka sen ajattelun suorittaa.
Tämä entiteetti on ulkopuolista sille ajattelulle, Descartesin väite
sisältää jo ulkomaailman olemassaolon, eikä sitä tarvitse erikseen todistaa.
Mutta jos on vain se yksi entiteetti, joka ajattelee? Sen entiteetin
kokonaisuus ja sen jossakin kokonaisuus eli kaikkeus, muodostaa kuitenkin tietynlaisen
kokonaisuuden, jolla on väistämättä nuo mainitut ominaisuudet, ja muitakin
väistämättömiä ominaisuuksia, kun siirrymme analysoimaan kaikkeuden olemusta.
Ovatko nämä ajatukset valideja ja seuraako niistä ulkomaailman olemassaolon
todistus eli ainakin muutakin varmaa tietoa kuin Descartesin cogito?
Olli Santavuori
31.12.2004
Kosmologian perusprinsiipit
Nojatuolifilosofiaa ottaen huomioon logiikan, filosofian ja tähtitieteen
tulokset
Reposaari, 15.10.2008
Olli Santavuori
Ihmiskunnan
maailmankuvan kehitys
Kolmessa, neljässä vaiheessa on
ihmiskunnan maailmankuva kehittynyt ja mullistunut. Antiikin maailmankuva,
uuden ajan maailmankuva ja moderni maailmankuva.
1. Antiikki ja keskiaika
Antiikissa ajateltiin, että maan päällä
oli taivaankansi, jossa aurinko, kuu, tähdet ja planeetat kiersivät ja joka
kiersi Pohjantähden ympäri. Tämä kuva vallitsi vielä koko keskiajan. Silloinkin
kuvaa voitiin tulkita dogmaattisesti tai vaihtoehtoisin oletuksin.
Dogmaattinen tulkinta oli, että tähdet
olivat reikiä taivaankannella ja aurinko, kuu ja planeetat kiersivät maapalloa,
koska kerran aurinkokin nousi idästä ja laski länteen. Kuva vastasi hyvin
todellisuutta. Jokainen järkevä ihminen saattoi silti kuun vaiheista nähdä,
että se oli pallonmuotoinen ja aurinko valaisi sitä, ja päätellä myös näin,
että maa ja aurinkokin olivat pallonmuotoisia. Tähtien olemuksesta saattoi olla
montaakin mieltä.
Koko ajan voitiin miettiä, oliko tämä
näkymä koko universumi vai jokin rajoittunut näkymä siihen, oliko koko
universumi ikuinen ja ääretön vai tietyn kokoinen ja alkanut joskus. Filosofit
Kreikassa ja papit ja tähtitieteilijät korkeakulttuureissa pitivät avoimina
kaikkia vaihtoehtoja.
Jumalan taivaan ajateltiin olevan
taivaankannen takana kirkkaana ja tähtien olevan reikiä, joista tämä taivas
meille loisti. Kaikilla kansoilla oli jumalat ja niiden temppelit, ateisteja
oli vain muutama filosofi Kreikassa.
Egyptin tähtitieteilijöillä saattoi
jossakin vaiheessa olla paremmatkin tiedot tähtitieteestä kuin nykyään on. He
olivat saaneet tietonsa Mesopotamiasta, kaksoisvirtojen korkeakulttuureista,
Aabraham oli niitä tuonut ainakin, ja hänellä oli myös ilmoitustietoa Jumalalta
näistä asioista. Egyptin alkuvaiheissa tietoa oli myös vielä edellisiltä
ihmiskunnilta, jotka olivat kadonneet ja tuhoutuneet maapallon katastrofeissa.
2. Aurinkokeskeinen maailmankuva
Uudella ajalla ptolemaiolainen antiikkinen
näkemys vihdoin murtui aurinkokeskeisen kuvan voitettua pitkällisen taistelun
katolisen kirkon veristä vainoa vastaan. Sitten ajateltiin universumin
muodostuvan auringosta ja sitä kiertävistä planeetoista. 1500- luvulla Giordano Bruno ymmärsi heti, että silloin tähdetkin ovat
samantapaisia aurinkoja ja niiden ympärillä on planeettoja ja voi olla jopa
ihmiskuntia. Niinpä hänet poltettiinkin roviolla, kun uskalsi tällaista mennä
sanomaan. Mielenkiintoista on, ettei tämän ajatuksen jälkimmäistä puolta
vieläkään oteta vakavasti, niin lujasti meihin on ainutlaatuisuutemme ajatus
ankkuroitunut, vaikka rakas maapallomme on vain yksi hyttysen piraus tässä
suunnattomassa maailmankaikkeudessa.
Tätä muiden ihmiskuntien olemassaoloa
eivät uskovaisista ymmärrä nykyäänkään muutakuin
mormonit, ja Swedenborg 1700 luvulla, eivätkä
ateistit ymmärrä että kyllä siellä galakseissa
Jumalakin todennäköisesti on. Korkein olento ja päällikkö.
Koko ajan edelleenkin voitiin miettiä,
oliko tämä näkymä koko universumi vai jokin rajoittunut näkymä siihen, oliko
koko universumi ikuinen ja ääretön vai tietyn kokoinen ja alkanut joskus.
Filosofit pitivät yllä avoimuutta, mutta jopa tiedeyhteisö, yleinen mielipide
ja kirkot alkoivat taas dogmatisoida käsityksiä.
Jumalan maailma siirtyi näkyvältä
taivaalta enemmänkin henkimaailman asiaksi, ikäänkuin
kokonaan toisenlaiseksi ulottuvuudeksi, todellisuudeksi.
3. Galaksiavaruus, metagalaksi
Pitkän aikaa universumin ajateltiin olevan
lähinnä näkyvistä ja kauemmistakin tähdistä muodostunut, siis Linnunratamme
yksinäisenä saarekkeena pimeässä universumissa, mutta 1920- luvulla
tähtitieteilijä Hubblen tutkimuksissa havaittiin joidenkin tähtisumujen
olevankin samanlaisia kuin meidän Linnunratamme ja kaukana siitä. Taas
maailmankuva laajeni, nyt tällaiseksi suunnattomaksi galaksiavaruudeksi. Kun
punasiirtymästä pääteltiin, että galaksit etääntyvät meistä ja sitä nopeammin,
mitä kauempana ovat, tehtiin se onneton johtopäätös, että ne sitten olisivat
joskus olleet yhdessä pisteessä ja nyt avaruus laajenisi.
Koko ajan voitiin edelleenkin miettiä,
oliko tämä näkymä koko universumi vai jokin rajoittunut näkymä siihen, oliko
universumi ikuinen ja ääretön vai tietyn kokoinen ja alkanut joskus.
Jumalan taivaat ovat edelleen jääneet
henkimaailman puolelle tässä maailmankuvassa. Kuitenkin voidaan myös ajatella,
että tuolla taivaalla näkyy tähtiä, joiden planeettakunnassa onkin myös
kirkastettuja planeettoja, Jumalan valtakuntia.
Tähtitieteelliset kosmologit, useimmat
filosofit ja koko tiedeyhteisö on jämähtänyt tähän laaenevaan
maailmankuvaan ja se on muuttunut dogmaattiseksi. Vain valistuneimmat filosofit
ja tiedemiehet pitävät kuvaa edelleen avoimena, ja kaikkikin väittävät niin ajattlevansa, vaikka tämä kuva kyllä on vallitseva ja
vaihtoehtoisia näkemyksiä pidetään huuhaana.
4. Vaihtoehtoja edelleen
Kuitenkin samat tiedemiehet miettivät
aivan avoimesti myös sitä mahdollisuutta, että galaksiavaruutemme olisi vain
yksi universumi monien universumien joukossa.
Samoin tietokonehahmotelmat
universumistamme galaksiryhminä, -rypäleinä ja –ketjuina antavat hieman
toisenlaistakin kuvaa universumistamme. Ja Hubble avaruusteleskoopin kuvat
vastustamattomasti näyttävät, että vaikka kuinka pitkälle mennään avaruudessa ja
samalla menneisyyteen, samalta galaksiavaruudelta tämä vaan näyttää.
Nyt voidaankin siis ajatella niinkin, että
tämä galaksiavaruus suurempana kuin voimme nähdä, onkin jo koko universumi,
mitään sille ukopuolista tai lisää ei ehkä enää
olekaan. Tämä voi olla ikuinen ja ääretön juuri tällaisena. Galaksien välillä
ja sisällä on vain jokin kehitys, jota emme vielä välttämättä tarkemmin tunne,
mutta tämä kuva universumista saatta olla ikuinen ja
muuttumaton. Galaksitila on aineen tasapainotila ja räjähdykset niissä ja
niiden välillä ovat kaaostiloja. Molempia on koko ajan eikä universumilla
välttämättä ole mitään kokonaiskehitystä.
Arvoitukseksi jää, missä ja millä tavoin
Jumala ja henkimaailma tässä kokonaisuudessa ovat. Henkimaailmaa on ilmeisesti
koko ajan tässä samassa tilassa, mutta näemme vain tämän aineellisen maailman.
Samoin jotkut aurinkokunnat ja galaksit voivat olla Jumalan kirkastettuja
taivaita. Me näemme ne kyllä, mutta emme ollenkaan ymmärrä mitä kaikkea ne
oikeastaan voivat olla.
Universumin aikaa ja
avaruutta ei tunneta
Filosofisen kosmologian
näkökanta
Viime aikoina Kosmologiaa on uudestaan
ruvettu miettimään taas myös filosofiselta kannalta ja pelkkä alkupamaustoeorian mukainen kosmologian popularisointi ei
välttämättä enää vastaa tieteen nykyisiä käsityksiä, siksi haluaisin esittää
toisenlaisen tavan popularisoida tieteen käsityksen universumista. https://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1404/1404.5854.pdf (löytyy kirjoittamalla
Googleen Philosophical Cosmology)
on yksi esimerkki tällaisesta kansainvälisissä piireissä. Tämä kirjoitus on oma
käsitykseni lyhyesti.
Universumista tiedetään nykyään paljon.
Tiedetään, että aurinkokunta on vain yksi miljardeista Linnunradassa ja Linnunrata
on vain yksi miljardeista universumissa. Tällainen on universumimme, sen
galaksit ovat hajallaan ketjuissa, rypäleissä ja ryhmissä laajalla alueella,
vähintään 13 miljardin valovuoden alueella, ja näin on ollut kauan, 13
miljardia vuotta ainakin, maapallon ajasta laskien. Tämä on tieteen valtava
saavutus. Asia on suurinpiirtein
tiedetty jo 1920- luvulta lähtien, mutta sen vaikutus filosofiaan,
maailmankatsomukseen, uskontoihin, tieteeseen, taiteeseen jne
on jäänyt yllättävän pieneksi. Siitä ei osata oikein vetää kaikkia niitä
johtopäätöksiä, joita siitä pitäisi vetää.
Sensijaan ei kuitenkaan tiedetä, onko tämä tuntemamme
galaksiavaruus, edes suurempana, jo koko kaikkeus, vai onko muita universumeja,
onko kyseessä multiuniversumi, jossa universumimme on vain yksi osauniversumi.
Ei tiedetä, millaista koko kokonaisuuden
aika on. Se voi olla ikuista, tai ikuinen nykyhetki tai sitä ei ole ollenkaan.
Ei tiedetä, millaista kokonaisuuden aika on.
Sama on tilan, avaruuden suhteen. Ei
tiedetä minkä kokoinen ja muotoinen tämä avaruus on. Ei tiedetä, onko se
ääretön vai vaan rajaton, ääretön ilman mitään rajaa kuitenkaan, jolloin se on
tietyn kokoinen silti jossain mielessä, se tiedetään, että äärellinen se ei
ole. Rajattomuus on ollut aina nykyaikana renesanssin
jälkeen filosofien käsitys, ja on nykyisenkin teorian käsitys, paitsi että
ajatellaan avaruuden laajenevan kuitenkin. Nämä ovat monimutkaisia juttuja
ymmärtää.
Ei tiedetä, mikä on materian (aine,
energia, voimat, säteilyt jne), ajan ja avaruuden
suhde toisiinsa.
Ei tiedetä, mikä kaikki tässä on
staattista, pysyvää ja mikä dynaamista, muuttuvaa.
Nykyinen tieteellinen teoria
kosmologiasta, standarditeoria, eli tähtitieteen ja fysiikan käsitys asioista
tällä hetkellä, suhteellisuusteoria yhdessä alkupamausteorian kanssa on tällä
hetkellä paras ja ainoa toimiva teoria, kun sitä aina korjaillaan havaintojen
lisääntyessä.
Mutta se on popularisoitu hieman väärin.
Ei universumilla ole alkua eikä avaruudella laajenemista muuta kuin teorian
matematiikan käsitteiden merkityksessä, ja jos teoria pitää paikkansa myös
yleistettynä koko universumiin. Oikeasti avaruus ei laajene, eikä alkua ole,
tai paremminkin ei voida vielä varmasti tietää, onko näin. On vain teorian
pätevyysalueen raja 13,8 miljardia vuotta sitten tuntemattomaan tilanteeseen,
jota sanotaan singulariteetiksi, koska sen olemusta ei tunneta, sillä tunnetut
luonnonlait menettävät merkityksensä. Aika ja avaruus alkoivat silloin, ym tavoilla tilaa kuvataan.
Näin ollen on väärin, että kosmologian
teoriaa popularisoidaan siten, että universumilla on alku ja sen avaruus
laajenee. Oikea popularisointi olisi, että tutkimme minkälaista avaruuden aika,
materia ja avaruus ovat, ja millainen suhde niillä on toisiinsa, mutta emme
vielä varmasti tiedä, millainen universumi oikeastaan on. Tätä pitäisi
korostaa, eikä tuota alkua ja laajenemista, niinkuin
popularisoinnissa on tehty.
Kosmologien pitäisi korjata
popularisointinsa. Onhan väärin, jos koko ihmiskunta luulee, että universumilla
on alku ja se on aikaisemmin ollut pienempi ja nyt laajenee. Ei sellaista saisi
mennä sanomaan tieteen tuloksena, kun se on vain tämänhetkinen käsitys, johtuu
teoriasta, eikä sekään ole varmaa, eikä ole edes varmaa, että teoriasta seuraa
juuri niin.
Vaihtoehtoiset teoriat
Vaihtoehtoisia teorioita tulee noin
kymmenen vuodessa A Cosmology Groupin (voi Googlata)
mukaan. Harvemmin ne ovat kovinkaan hyviä, mutta niitä siis on kuitenkin, ja
jotkut voivat olla varteenotettavia. Perinteiset vaihtoehdot on hyvinkin
esitelty netissä ja arvioitu.
Universumi voi olla esimerkiksi sellainen,
että galakseja ja räjähdyksiä vain on ikuisesti niin kauas menneisyyteen ja
avaruuteen kuin tilaa ja aikaa on. Nykyisen teorian mukaisten mittausten ja sen
mukaan tulkittujen arvioiden mukaan aineiden jakautuminen galakseissa eri
etäisyyksillä ei tue tätä, mutta kaikki sellaiset tutkimukset perustuvat moniin
oletuksiin, jotka saattavat hyvinkin olla riippuvaisia teoriasta, siis
kehäpäätelmiä, varsinkin kun ne perustuvat arvioihin näkyvän avaruuden
galaksien iästä ja jakautumisesta, jotka eivät välttämättä
pidä paikkaansa. Pitäisi tarkkaan tietää kunkin galaksin ikä, liike ja niiden
jakautuminen, siis edes otantana lähinnä, ja tähän ei vielä pystytä muuta kuin
nykyisen teorian oletuksilla, ja koska se on valtava työ.
Tätä yritin Hesariin ym,
en saanut julkaistua. Tämä on lähinnä popularisoinnista
Filosofiaa universumin
ja maapallon suhteesta
Maapallolta katsoen universumilla näyttää
olevan kehitystä, muutosta, aika ja liikettä jne,
mutta oikeasti universumissa on sekä muuttumattomia asioita, että muuttuvia
asioita; sekä ikuisia, ajattomia, rajattomia ja äärettömiä asioita, että muuttuvia ja liikkuvia asioita, syntyviä ja
kuolevia asioita, alkavia ja loppuvia, rajallisia asioista.
Emme tiedä vielä onko näkemämme
galaksiavaruus jo koko universumi vai vaan osauniversumi
jolloin näitä ja muita osauniversumeja olisi monta, ja vasta ne yhdessä olisivat
koko universumi.
Koko kokonaisuus on kuitenkin jossakin
mielessä aina sama, ei sillä ole muutosta, liikettä eikä aikaa; ei ulkopuolta,
tunnettua kokoa eikä tunnettua muotoa. Siinä vaan on kaikki tila, tavara,
energia ja voimat ilman ulkopuolta. Tämä on looginen totuus, eikä sitä voi
empiirinen tutkimus kumota. Se ei ole muodollisen logiikan totuus, pelkkä
tautologia tai käsitemäärittely, mutta se on tieto rationaaliselta pohjalta
kuitenkin, koska muuten ei voi olla.
Universumissa on siis muuttuvia, kehittyviä,
alkavia ja loppuvia asioita, ja sitten muuttumattomia, ikuisia, ajattomia
asioita, kokonaisuutta koskevia stattisia asioita.
Universumi on muuttumaton, staattinen,
aina ollut, Jumala on aina ollut, perimmäiset luonnonlait ovat aina olleet,
kaikki ja kaikenlainen aine ja energia, materia kaikissa muodoissaan on aina
ollut, ja sen kokonaismäärä on muuttumatona, vaikka
aine voi muuttua energiaksi ja päinvastoin. Perimmäiset luonnonlait ovat aina
olleet, peruselementit ovat aina olleet, perustilat ja peruskategoriat ovat
aina olleet, ne eivät ole syntyneet eikä niitä ole luotu.
Galaksiketjuja on aina ollut, tähtiä on
aina ollut, kuita on aina ollut, komeettoja on aina ollut, planetoideja on aina
ollut, meteoriitteja on aina ollut, atomeja on aina ollut. Räjähdyksiä on aina
ollut, sumuja on aina ollut, tiivistymistä on aina ollut. Kaaostiloja ja taspainotiloja on aina ollut. Galaksitila on tasapainotila,
räjähdykst ja niiden seuraukset ovat kaaostiloja.
Soluja on aina ollut, DNA:ta on aina
ollut, sieluja on aina ollut, ruumiita on aina ollut, elimiä on aina ollut,
eläinlajeja on aina ollut.
Mutta mikään yksityinen galaksiketju ei
ole ikuinen, mikään yksityinen atomi ei ole ikuinen. Mikään planeetta ei ole
ikuinen. Mikään maapallon solu tai ihminen ei ole ikuinen siinä muodossaan mikä
sillä maapallolla on. Vain ikuiset asiat ovat ikuisia. On ikuisia olentoja ja
ikuisia taivaankappaleita. Ikuinen maailma on ihmiselle vielä salattu asia ja
salattu maailma.
Kun Jumala loi mitä loi, hänen ikuinen,
salattu maailmansa oli jo olemassa. Tämä maailma luotiin ihmisen
kehityspaikaksi. Taivaalla näkyvät tähdet ja galaksit eivät suinkaan kaikki ole
enää kehittyviä tähtiä, vaan osa on on
Jumalan maailmaa, ikuisia taivaankappaleita, osa on samanlaisia kehittyviä,
muuttuvia taivaankappaleita kuin aurinko ja maa tällä hetkellä. Osa tulee
räjähtämään ja kehittymään alusta uudelleen, niinkuin
kaikki tässä luodussa maailmassa. Koko tuo näkyvä galaksimaailma taivaalla voi
olla luotua maailmaa ja räjähtelee miten räjähteleekin,
mutta voi myös olla, että jotkut galaksit ja tähdet siellä ovatkin jo ikuista
maailmaa. Tätäkään emme vielä tiedä, emmekä mitä kaikkea niissä galakseissa on.
Tunnemme vain tämän maapallon ja yritämme täältä katsoen ymmärtää universumia.
Täälläkään emme näe kaikkialla läsnä olevaa henkimaailmaa ja Jumalan maailmaa,
ne ovat verhon takana ihmismielelle.
Toiset ulottuvuudet
Kun yritetään selittää parapsykologian ja
uskontojen ihmeellisiä asioita ja spekuloidaan aikamatkustuksella, puhutaan
usein ”toisista ulottuvuuksista”. Se on kuitenkin hieman kummallista
kielenkäyttöä, sillä ulottuvuuksia on tunnetusti vain kolme: ylös, sivulle,
eteen. Aika on nykyään laitettu neljänneksi ulottuvuudeksi, mutta se ei ole
samanlainen kuin nämä kolme, siis se ei oikeastaan ole ulottuvuus vaan jotain
muuta. Ulottuvuudet määrittelevät tilan, mutta aika ei ole tilaa. Ajassa ei voi
matkustella vaan se kulkee aina eteenpäin sitä vauhtia, minkä taivaankappaleen
nopeus määrää.
Kun mennään tilan ja ajan ulkopuolelle,
niin mihinkä silloin oikeastaan mennään? Ei toisiin ulottuvuuksiin vaan
henkimaailmaan ja universumin erillaisiin tasoihin
eli järjestyksiin. Henkimaailma on jokin olemassaolon muoto, joka on meille
ihmissilmille näkymätön normaalisti, mutta johon voimme olla yhteydessä henkisesti,
rukouksessa, mietiskelyssä, unessa, transsissa jne. Kaikki ihmiset eivät ole
siihen tietoisesti ollenkaan yhteydessä, mutta jotkut uskovaiset, papit ja
poppamiehet ovat. Henkimaailmassa on monenlaisia pahoja ja hyviä henkiä,
ja tieteellisesti emme tiedä niistä paljon mitään, väitetään jopa
etteivät ne kuulu tieteellisen tutkimuksen piiriin ja ettei niitä ole
olemassakaan.
Universumin erilaiset järjestykset ovat
puhtaasti uskon ja ilmoituksen pohjalta lähestyttävissä. Niistä voidaan
filosofoida, mutta tieteellistä tietoa ei niistä ole. Mutta filosofia ei ole
pelkästään tiedettä, totuuteen voidaan pyrkiä tieteen lisäksi ajattelun,
spekulaation, mietiskelyn, mystiikan, intuition, taiteen ja uskonnon
harjoittamisen ja uskonnon ilmoituksen kautta. Filosofia pyrkii t o t u u t
e e n , riippumatta siitä,
kuinka paljon tieteellisesti tiedämme.
Nämä järjestykset ja tasot ovat
ilmoituksen pohjalta seuraavat: ylin taso on Jumalan valtakunta, taivaan
valtakunta, jossa elävät kaikki jumal´olennot Jumalan,
Jeesuksen ja Pyhän Hengen kanssa. Me emme voi kuvitellakaan, kuinka korkea,
pyhä ja kirkas paikka tämä on. Siellä ymmärretään kaikki ja tiedetään kaikki.
Siellä eletään kirkastetuilla taivaallisilla planeetoilla.
Toisena järjestyksessä on Jumalan taivaan
enkeleiden taso. Siellä ja edellisessä pystytään lentelemään ilman
avaruusaluksia missä tahansa tällä tasolla universumissa, myös henkimaailmassa.
Kolmas taso on Jumalan paratiisien taso.
Siellä ollaan jollakin taivaankappaleella ja lennellään avaruusaluksilla muilla
tämän järjestyksen planeetoilla. Kaikki nämä kolme taivaan tasoa ovat niin
autuaita, pyhiä ja korkeita, ettemme ihmisinä ollessamme pysty edes
kuvittelemaan ja ymmärtämään sitä tilannetta ja autuutta.
Neljäs taso on tämä maapallon ihmisten
taso. Tällaisia koetuspaikkoja on universumissa ilmoituksen mukaan
lukemattomia. Täällä olemme koetuspaikassa ja kuolemamme jälkeen ja
ylösnousemuksen jälkeen viimeisellä tuomiolla päätetään, valintojemme ja
tuomion ja armon pohjalta, mihin paikkaan joudumme ikuisessa maailmassa. Olemme
paljolti sidottuja tähän maapalloon, mutta avaruusmatkojen kehittyessä pystymme
lentämään joihinkin vastaaviin koetuspaikkoihin, muttemme noihin kolmeen
edelliseen, Jumalan taivaisiin. Jotkut ihmiset saattavat pystyä lentelemään
avaruudessa astraaliruumiissaan, irtoamalla ruumiistaan.
Viides taso on kadotuksen paikat. Siellä
eletään erossa Jumalasta. Kaikki niihin joutuneet lienevät sidottuja kukin
omalle planeetalleen.
Tällainen ajattelutapa filosofiassa tekee
ymmärrettäväksi, kuinka emme ihmisinä ollessamme pysty ymmärtämään, kuinka
vuoria siirretään, ihmeitä tehdään, maailmoja luodaan jne. Evoluutio
maapallolla ei ole ainoa evoluutio, sillä asioita, entiteettejä ja
elementtejä on tuotu maapallolle henkimaailmasta ja muualta avaruudesta. Me
emme voi käsittää, minkälainen valta Jumalan korkeimmalla taivaalla on meidän
asioihimme. Vain jos tietäisimme sen, ymmärtäisimme maapallon luomisen ja
evoluution.
On tärkeä huomata, että nämä kaikki
järjestykset ja henkimaailmat kuuluvat universumiin, ovat sen osia.
Universumille ei ole mitään ulkopuolista, transkendenttia
maailmaa, vaikka maapallolle ja sen ihmisille sellainen on.
Universumi
Päivitys 5.10.2018
Kolme varmaa asiaa on universumista:
1. Universumi, koko universumi, kaikkeus,
on kaikenkäsittävä tila, oli se sitten BB-mallin
tyyppinen tila, multiuniversumi-mallin tyyppinen tila tai minkälainen vaan muunalainen tila. Kaikenkäsittävä
tila on sellainen, ettei sillä ole ulkopuolta, se ei ole enää minkään suuremman
tilan sisällä vaan se on jo kaikki tila. Se ei tarkoita
etteikö universumi jäisi salaisuudeksi ja tuntemattomaksi asiaksi mutta tämän
asian me siitä tiedämme. Lyhyesti voimme siis sanoa, että universumi on rajaton
tila, siinä mielessä ääretön tila. Loogisesti on kyllä mahdollista, että tämä kaikenkäsittävä tila on samalla matemaattisestikin
absoluuttisesti ääretön tila. Todellisuudessa tuskin niin on.
2. Universumissa on sekä staattisia että
dynaamisia asioita. Emme vielä tiedä, mitkä asiat ovat ikuisia ja mitkä alkavia
ja loppuvia.
3. Näemme vain osan universumista. Näkyvä
universumi koostuu galaksiketjuista, se mitä ja millaista kauempana
menneisyydessä ja/tai tilassa on, sitä emme vielä tiedä.
Kun tähtitieteilijät ovat tehneet
mahtavaa työtä ja saaneet näin paljon selville universumista, ja paljon
muutakin planeetoista, tähdistä ja galakseista, niin seuraavaksi on filosofien
astuttava työhön ja analysoitava nämä tulokset, eli tähtitieteilijöiden on
ruvettava filosofeiksi ja filosofitkin voivat asiaan osallistua, ei heitä
universumin asioissa poiskaan voi heittää. Asiat nimittäin universumin
ymmärtämisessä kaiken tutkimuksen ohessa alkavat mennä tosi filosofisiksi.
Universumiahan ei voi laittaa laboratorioon ja vaikka kuinka sitä tiirailemme
maailman parhailla kaukoputkilla ja radioteleskoopeilla, emme tiedä minkä osan
siitä näemme ja kuinka suuren osan, emmekä tiedä, miten nämä asiat olisi
ajateltava, olemme kuitenkin asioiden edessä, jotka ovat ikusia
ja tuntemattomia, vain filosofian avulla lähestyttävissä.
Tässä esityksessä ei käsitellä asian
teologista puolta, jos Jumala on olemassa niin mikä on Jumalan ja universumin
suhde.
Olemme tilanteessa, jossa elefantin jalkaa
tunnustelemalla yritämme päätellä millainen elefantti on.
Yritetetäänpä ensin kuvailla,
minkälaiseen tilanteeseen universumin tutkimus, kosmologia, on tällä hetkellä
päässyt. Tähtitieteilijöillä on käytettävänään suhteellisuusteoria,
kvanttimekaniikka ja alkupamausteoria, BB-teoria (Big Bang), jonka nykyistä
muotoa sanotaan LambdaCDM- malliksi. Tämän mukaan
universumi on saanut alkunsa 13,8 miljardia vuotta sitten tiheässä tilassa,
josta se on sitten lähtenyt laajenemaan. Galaksien, tähtien ja planeettojen
kehitys siitä eteenpäin pystytään varsin tarkasti kuvailemaan ja laskemaan.
Tämä teoria koskee vain havaittavaa universumia, eikä ota kantaa universumiin
kokonaisuutena, ja se on saatu ekstrapoloimalla nykytilanteesta taaksepäin
teorian mukaisesti aina alkuun asti.
Vaihtoehtoiset teoriat universumista näkevät
tässä teoriassa erilaisia puutteita, mutta niistä mikään ei ole saavuttanut
sellaista suosiota tiedemiespiireissä, että ne olisivat kumonneet sen.
Tilanne on siis sellainen, että BB:n kannattajat pitävät teoriaansa ainoana tieteellisenä,
eivätkä hyväksy muita teorioita tieteellisiksi. Teorian kiriitikot
näkevät siinä monenlaisia vikoja, ja ovat kyllä ne pystyneet osoittamaan, mutta
heillä ei ole tähän mennessä ollut esitettävänä hyväksyttyä matemaattis-
fysikaalista vaihtoehtoa. Kritiikin kannalta ajateltuna vallitseva BB- teoria
on vain yksi koulukunta, ei tieteen sana muutakuin
siinä mielessä, että se on ainoa toimiva ja tiedeyhteisön hyväksymä teoria.
Filosofian kannalta pystytään näkemään
joitakin linjoja eteenpäinmenoon. Voidaan miettiä, mitä universumista todella
jo tiedetään ja mitä ei tiedetä. Siitä mitä ei tiedetä, voidaan esittää
erilaisia vaihtoehtoja ja tutkia, mikä niistä olisi järkevin. Sitten on
harrastettava rankkaa käsiteanalyysia siitä, mitä käytetyillä käsitteillä
oikein tarkoitetaan. Ja lopuksi on mietittävä, millaiset premissit teorioissa
on ja mitä niistä oikeasti seuraa ja mitä ei.
Tärkein asia on havaittavan universumin ja
koko universumin ero. Voimme reippaasti olettaa todeksi, että emme suinkaan näe
koko universumia edes parhaimmilla kaukoputkilla. Siksi tuo näkymä taivaalla ei
ole koko universumi, se on vain osa universumista emmekä tiedä kujinka suuri osa emmekä tiedä millainen osa muuhun
universumiin verrattuna. Lisäksi emme näe nykytilannetta, vaan näemme galaksit
sellaisina kuin ne olivat miljardeja vuosia sitten.
Tällä hetkellä parhaimmat kaukoputket
näkevät n 13 miljardin valovuoden päähän ja siellä näemme galakseja sellaisina
kuin ne olivat n 13 miljardia vuotta sitten. BB:n
mukaan ne olivat nuoria galakseja silloin. Ikuisen eli ajattoman universumin
teorian mukaan sielläkin on nuoria ja vanhoja galakseja, universumilla
itsellään ei ole mitään ikää, aikaa eikä kehitystä. BB- teorian mukaan siellä
galaksit ovat olleet tiheämmässä, ikuisen universumin mukaan ne ovat siellä samanlailla
kuin tässä lähelläkin, hajautuneina galaksiryhmiksi ja ketjuiksi ja tyhjiä
välejä on myös. Galakseista tyhjiä. Joissakion
paikoissa on galakseja tieheämmässä, joissakin
harvemmassa.
Me voimme yhtä sun toista päätellä
havaintojen perustella tästä havaittavasta osasta universumia, mutta koko
universumista meillä ei ole suoria havaintoja, siitä joudumme päättelemään sen
perusteella, mitä näkymästä voi yleistää. Kaikki väitteet siitä ovat vain
päättelyjä siitä miten teoretisoimme havaintomme koko
universumiin tästä näkyvästä osasta.
BB:n mukaan kauempana loppuu
galaksiavaruus ja tullaan universumin alkuvaiheisiin. Joskus pitäisi joka
sunnalla näkyä universumi siinä tilassa kuin se oli alussa. Ikuisen,
alkamattoman, ajattoman universumin ajatuksen mukaan siellä vaan jatkuu
galaksiavaruus niin pitkälle kuin tilaa on, oli sitä sitten äärettömästi tai
vähemmän. Tai sitten kauempana on toisia tällaisia alkavia ja laajenevia
osauniversumeja, ikäänkuin kuplina universumissa.
Käsiteanalyyttisesti on tärkeää sanoa niitä osauniversumeiksi eikä
universumiksi, koska universumi on se kokonaisuus.
Syklisten teorioiden mukaan alkuräjähdystä
ennen on ollut universumi, joka sitten on kasautunut ja taas räjähtänyt. Nyt
olemme laajenemisvaiheessa, joskus kokoonnumme taas yhteen ja kaikki räjähtää
jälleen.
Tähtitiede ei pysty mitenkään ratkaisemaan
näiden teorioiden välillä vaan ajatellaan yleisesti vaan että sellainen se nyt
näyttää olevan, että se on alkanut ja laajenee. Joko se koskee vain näkyvää,
tunnettua, havaittavaa universumia ja sillä siisti, muusta emme voi saada
tietoa ja siihen on tyytyminen, mistä havaintoja on (kovin empiristinen ajatus)
tai sitten alussa syntyivät aika ja avaruus, tila; paikkaa ja aikaa ei ollut
ennen alkupamausta, ne syntyivät silloin tuntemattomalla tavalla..
Filosofi ei voi oikein tyytyä tähän
selitykseen, koska ei ole varmaa tarvitaanko mitään alkua ja kyllä meidän on
ilmoitettava käsityksemme koko universumista eikä vain havaittavasta
universumista.
Jos universumi on ikuinen, tai ajaton, niin
silloin ei alkua ole, ja koko universumille on kaksi kolme vaihtoehtoa
jotka voidaan eritellä. Kun ne eritellään, staattinen avaruus ja dynaaminen
sisältö lienee järkevin niistä. Vaihtoehtojen miettiminen on filosofian
tehtävä. Sitä olen miettinyt filosofian kirjassani, joka on tässä
kotisivuillani. Sitä voi joskus jatkaa ja tarkentaa.
Siinä on lyhyesti filosofian osuus. Ja
myös se, että varmaankin universumin avaruus ja aika pysyvät arvoituksina, ei
kannata niistä mitään kovin varmaa sanoa. Universumissa avaruus ja aika ovat
yhtä arvoituksellisia kuin paikka ja aika mikromaailmassakin, kvanttifysiikassa
ja hiukkasfysiikassa.
FAQ vaihtoehtoisen mallin kehittämiselle:
Millaisia ovat aika ja avaruus
universumissa? Universumin ja kappaleiden ero.
Aika on ikuinen aika, aikaa ei ole,
universumin ikuisuus vaatii täsmennystä. Avaruus on ääretän,
mutta todellisesti ääretön, todellisuudessa vain rajaton, äärettömyys vaatii
täsmennystä. Samoin materian olemus. Materian ajan ja avaruuden suhde pitää
miettiä uudestaan koko universumin kohdalla. Liike mietittävä erikseen koko
universumin kohdalla ja kappaleiden kohdalla. Kappaleeet,
materia liikkuu, unversumi on liikkumaton.
Millaisia vaihtoehtoja on sille, millainen
koko universumi on?
Alkava ja laajeneva. Multiuniversumi. Samanalainen muuallakin, ikuinen ja staattinen. Varmaan
muitakin vaihtoehtoja. Asiaa ei pidä pitää selvitettynä, vaan arvoituksena.
Miksi nykyinen tieto viittaa ainakin tämän
universumin osan alkuun ja laajenemiseen? Voidaanko ne yleistää koko
universumiin?
Aika-avaruus johtaa tähän, johtuu
premisseistä. Johtuu suhteellisuusteoriasta. Joka voidaan kyllä korjata
kosmologisella vakiolla. Johtuu BB- teoriasta. Teoria voi olla puutteellinen
tai virheellinen. Siinä myös joskus yleistetään universumiin havainnot
havaittavasta universumista, mikä ei ole tieteellisesti oikein, pitää tarkkaan
miettiä, mitkä havainnot voidaan yleistää ja mitkä koskevat vain tätä
havaittavaa universumia.
Minkälainen universumi on?
Galaksiavaruus ikuisesti joka suuntaan,
suurempia ja pienempiä räjähdyksiä ikuisesti, ei alkupanausta.
Minkälaine malli sitä voisi
parhaiten kuvata?
3+1+0 kokonaisuudelle, 3+1+1 tavaroille pinemmässä osassa, 3+0+1 maapallon ja ihmisen asioille. 3D
tilalle, lisäksi apu-ulottuvuutena se tilaominaisuus, että universumi muodostaa
kaikenkäsittävän tilan, ja aika toisena apu-
ulottuvuutena, neljäntenä ulottuvuutena matemaattisesti. Vain 3D ulottuvuudet
ovat oikeita ulottuvuuksia, kaksi muuta ovat apu-ulottuvuuksia, jotka voidaan
mallintaa vektoreina, ulottuvuuksina, mutta myös jollakin toisella, paremmin
niiden ominaisuudet kuvaavalla tavalla. Kokonaisuudella ei ole aikaa,
maapallolta katsoen ei voida nähdä, mieltää, tajuta kaikenkäsittävää
ominaisuutta.
Jatkuvat suuret ja pienet räjähdykset
selittävät ne asiat, jotka nyt selitetään alkupamauksella. Jokainen
taivaankappale on jonkun räjähdyksen jälkeisen sumun tiivistymä. Ilman
räjähdyksiä ei näkyvien tulosten selittämisestä selvitä.
Tällaisia kaikkia malleja kehitellään,
mutta mitään hvyäksyttyä mallia ei ole vielä saatu
aikaiseksi standarditeorian mallin sijalle.
Mitä universumin ikuisuus ja äärettömyys
tarkoittaa?
Tästä minun filosofiani lähti ja tässä nyt
ollaan. Mitä ne ovat? Ne eivät ole välttämättä mitään absoluuttisia, vaan ne
olisivat varmaankin paremmin kuvattavissa differentiaali- ja
integraalilaskennalla, tai jollakin muulla sopivalla matemaattisella tavalla.
Ne ovat rationaalisesti tyydyttävämpiä ajatuksia kuin alku ja laajeneminen,
vaikka loppukädessä kysymys on siitä mitä ne fyysisessä todellisuudessa koko
universumin kohdalla tarkoittavat.
Miksi galaksit etääntyvät?
Joka paikasta katsottuna näin tapahtuu
ulkopuolettomassa tilassa. Siihen ei tarvita avaruuden laajenemista
kun vaan muodostetaan sellainen malli avaruudesta, missä näin tapahtuu; joka
paikasta katsottuna kaukaiset galaksit etääntyvät katsojasta. Ne oikeasti
etääntyvät, mutta se vaan näyttää avaruuden laajenemiselta, sitä se ei
kuitenkaan ole, se on vaan sitä miltä se näyttääkin, galaksien etääntymistä, ei
avaruuden laajenemista, mikä olisikin absurdia.
Galaksit vaan pyörivät omilla
monimutkaisilla radoillaan toistensa ympäri koko maailmankaikkeuden
ulkopuolettomassa tilassa. Ulos ei pääse, kun sellaista paikkaa ei ole.
Ne myös etääntyvät juuri tästä syystä,
että tämä galaksiavaruutemme on kaikenkäsittävä tila
näkyväisyyttä suurempana, jolloin tämä etääntymisen tosiasia sulkee pois
multiuniversumi- ajatuksen samoinkuin absoluuttisesti
äärettömän avaruuden. Jos avaruus olisi absoluuttisesti ääretön, tarvittaisiin
joko aineen tai tilan syntymistä tyhjästä että
etääntyminen voitaisiin selittää. Niinhän juuri sitten Hoyle
ja Einstein tekivät. Mutta voidaan kehittää myös malli, jossa etääntyminen
selittyy ilman ääretöntä avaruutta, ilman aineen syntyä ja ilman lsäavaruuden syntyä. Kaikki on kiinni sekä mallin
luomisesta ja tarkentamisesta että havainnoista ikuisessa mallin ja havaintojen
vuorovaikutuksessa, millaista kaikki tiede on.
Onko universumilla alku?
ei kokonaisuudella, vain osilla.
Mitä laajeneminen tarkoittaa?
Ei ole laajenemista, on vain galaksien etääntyninen, 3+1 aika- avaruudessa asialle ei ole muuta
selitystä kuin avaruuden laajeneminen.
Olli Santavuori, 23.1.2018