Liite 2
Totuuden selville saamisen, väitteiden arvioinnin ja
keskustelutaidon periaatteita
1. Pitävätkö
esitetyt väitteet paikkansa?
2. Suraako
väitteistä loogisesti se mitä väitetään?
3. Missä
merkityksessä käytettyjä sanoja käytetään?
4. Puhutaanko
ihanteista vai todellisuudesta?
5. Mikä
on asioiden psykologinen merkitys väittelijöille?
6. Kenen
etua (minkä yhteiskuntaluokan, kansakunnan, ryhmän, yksilön etua) väite ajaa?
7. Miltä
väite tuntuu sydämessä?
8. Mitä
tietoa asiasta on? Millainen historia asialla on?
9. Mitä
usko sanoo siitä?
10. Mitkä
ovat pääasioita, mitkä sivuasioita, mikä on oleellista, mikä epäoleellista?
Keskustellaan sivuasioistakin, jos se huvittaa tai on tärkeää, mutta jos
halutaan päästä eteenpäin, ei keskustella epäoleellisista asioista.
11. Onko
tietoa kerätty tarpeeksi aivan yksityiskohdistakin?
12. Vastaavatko
käytetyt tutkimusmenetelmät ongelman laatua? Mikä olisi sopiva
tutkimusmenetelmä asian tutkimiseksi, selville saamiseksi? Sama muuttamisessa:
mikä olisi sopiva menetelmä tilanteen muuttamiseksi?
13. Antaa
ajan kulua ja mietitään asia uudestaan.
14. Kuuluuko
kysymys ihmisen tietämyksen
nykyvaiheessa enemmän tiedon vai uskon alueeseen?
15. Kuinka
tärkeä asia on ihmiselle? Kuinka paljon sillä pitäisi päätään vaivata?
16. Tuntuvatko
asian puolesta esitetyt perustelut paremmilta kuin vastapuolen perustelut?
17. Pitääkö
asia ratkaista nopeasti vai onko aikaa?
18. Mitä
ryhmäpaineita on mielipiteeseen?
19. Mitä
vanhemmat sanovat asiasta? Mitä isä sanoo?
20. Käytäntö,
kokeilu, uusi mielipide; käytäntö – teoria – kätäntö teoria jne.
Keskustelussa lisäksi:
1. Kuunteleeko
mitä toinen sanoo?
2. Ymmärtääkö
sen?
3. Puhuuko
itse selkeästi ja ymmärrettävästi?
4. Häiritsevätkö
jotkin tunnekysymykset asian käsittelyä? Tai koska tunnekysymykset ovat aina
mukana: Miten tunnekysymykset saadaan palvelemaan keskustelun päämääriä, miten
saadaan ne tiedostettua silloin kun ne häiritsevät? Mitä muuta pitäisi tehdä
kuin keskstella, kun on kerran tällainen tunne?
5. Sanojen
merkityksistä ei kiistellä, merkitykset sovitaan keskustelussa, tai käytetään
sanoja niiden tavallisessa merkityksessä tai sellaisessa merkityksessä että
merkitys selviää asiayhteydestä. Voidaan kysyä, missä merkityksessä
keskustelukumppani sanoja käyttää, tai voidaan huomauttaa, että hän käyttää
sanoja kummallisessa merkityksessä tai eri merkityksessä eri paikassa.
6. Kumman
puolella on ”todistamisen taakka”, eli perustelemisen vuoro ja velvollisuus?
7. Ei
keskustella sivuasioista liikaa eikä epäoleellisista asioista eikä asian
vierestä.
8. Mikä
on keskusteltava asia ja tapa? Onko siitä sovittu vai keskustellaanko muuten
vaan?
9. Keskustellaanko
huvittelumielessä, terapiamielessä, konsultaatiomielessä, seurustelumielessä,
työnohjausmielessä vai kaikkea yhdessä? Vai sielunhoitomielssä vai jotain
muuta? Vai poliittisessa mielessä?
Vai asiamielesså, filosofiamielessä,
siinä mielessä kuin oli tarkoitus, vai halutaanko peittää ja hämärtää missä
mielessä keskustellaan?