Ihmeet
Ihmeet. Mitä ovat ihmeet? Kun väitetään tapahtuneen
ihme, siihen on kaksi tapaa suhtautua:
-
joko ajattelee, että sitä ei ole voinut
tapahtua, koska sen tapahtuminen sotii tunnettuja luonnonlakeja vastaan;
-
tai sitten ajattelee, että se on
tapahtunut, silloin kun luotettavat todistajat todistavat siitä, ja tieteemme
ei vaan vielä tunne niitä luonnonlakeja, joihin ihmeen tapahtuminen perustuu.
Liberaalit teologit, materialistit ja naturalistiseen
tieteelliseen maailmankatsomukseen uskovat ajattelevat edellisellä tavalla.
Raamattuun uskovat ajattelevat jälkimmäisellä tavalla. Emme voi tietää, kumpi
tapa on oikea, korkeintaan voimme juuri tehdä sitä, että tutkimme todistajien
luotettavuutta historiantutkimuksen menetelmin. Muuten väitettyihin ihmeisiin
uskominen jää uskonasiaksi.
Siis onko Jeesus muuttanut veden viiniksi ja onko
hän ylösnoussut? Liberaali teologi ajattelee, että koska se on parhaan
tietämyksemme mukaan mahdotonta, tapahtumille on etsittävä joku muu selitys. Ja
hän ryhtyy sitä tarmokkaasti etsimään. Uskova uskoo siihen uskonsa perusteella
ja ryhtyy korkeintaan tutkimaan todistajien todistuksen historiallista
luotettavuutta oikeustieteen menetelmin. Siinä mielessä asia siis voidaan jopa
tieteellisesti todistaa, että kaiken järjen mukaan näiden asioiden todistajat
olivat luotettavia henkilöitä, eivätkä varmaan menisi valehtelemaan. Tästä vaan
aivan varmasti syntyy koulukuntakiistoja tieteessä, niin kuin on tapahtunutkin.
Sama on Mormonin kirjan kultalevyjen olemassaolon
suhteen. Kirjan käännöksen jumalallisesta ihmeestä ei voi olla kummempaa tieteellistä
tietoa, ja sen sisällön aitoudesta ei ole tieteellistä tietoa vielä kumpaankaan
suuntaan, vaikka molempia kantoja puolustavia tieteellisiä koulukuntia jo on.
Siinä asiassa on etsittävä henkilökohtaista todistusta omassa sydämessään ja
mietittävä kirjan teologisen sisällön järkevyyttä, eli että onko se järkevää
vai ei.
Sekin on kyllä todistus sen alkuperästä
henkimaailman puolelta, että nuori mies sillä koulutuksellaan ei olisi voinut
sanella sellaista sisältöä sellaisessa ajassa kuin todistettavasti tapahtui. Ja
se on tullut henkimaailman valoisalta puolelta, koska siinä kerrotaan
Jeesuksesta myönteisesti, palvoen ja teologisesti järkevästi ja Raamatun
mukaisesti, tosin lisäämällä asioita, joita ei Raamatussa ole. Jeesus on
kirjassa Jumala, Jumalan Poika, aivan kuten Raamatussakin. Paha henki tuskin
näyttäisi saneltavaksi sellaista tekstiä.