Luku 2
Tietoteoria, eli miten saavutamme tietoa
1.
Tieto, tiede, totuus ja usko
Filosofian esitys aloitetaan yleensä
tietoteoriasta, eli siitä, miten saavutamme tietoa: onko tieto ylipäätänsä
mahdollista, mitkä ovat menetelmät tiedon kartuttamisessa, ja miten ratkaistaan,
mikä on totta ja mikä erhettä. Tämä perinteinen filosofian esittämisen
järjestys korostaa sitä tosiseikkaa, että tietoteoria on jossakin mielessä
filosofian kuningasalue, kaikki suuret filosofit ovat halunneet ennenkaikkea
ratkaista juuri tietoteorian ongelmat: totuus, tieto ja järki ovat filosofian
ominta aluetta.
Nykyaikana tieteet ovat niin kehittyneitä, että ne ovat melkein
vallanneet tämän alueen, mutta kuitenkin vain melkein, koska niinkuin on
tapana sanoa, jokainen ratkaistu kysymys synnyttää kymmenen uutta kysymystä,
joista voidaan filosofoida ja tieteellistä tietoa ei vielä ole.
Tietoteoriaa voidaan tutkia erillisenä filosofian osa-alueena, mutta
lopulta se on asetettava koko filosofisen kokonaiskuvan yhteyteen. Kaikki asiat
ovat toisaalta erillisiä - siis jossakin mielessä erillisiä - ja toisaalta ne
ovat yhteydessä toisiinsa. Esimerkiksi ihmisen sielu ja ruumis ovat toisaalta
sama asia: ihminen, ja toisaalta ruumiilliset ja henkiset asiat on pakko myös
erottaa toisistaan. Myös sitten ihmisen ajattelu-, tunne- ja tahtoelämä on
syytä erottaa toisistaan, mutta sieluna, psyykenä, koko persoonallisuutena,
minänä, ne ovat sama asia, yhteydessä toisiinsa. Tietoteorian jotkut ongelmat
ratkeavat muista asioista eristämällä ja ongelma tarkkaan analysoimalla, mutta
suuret, vaikeat ja ikuiset kysymykset, samoinkuin monet pienetkin, vaativat
koko kaikkeuden kokonaisuuden, koko historian, ikuisuuden ja äärettömyyden
ymmärtämistä samalla kun analysoidaan yksityiskohtia (K 5). Filosofinen
kokonaiskuva vasta antaa ratkaisun tiettyihin ongelmiin. Tätä ei ole
analyyttisessa, nykymaailman vallitsevassa länsimaisessa filosofiassa
tajuttu, kun on haluttu luopua suurten systeeminrakentajien (Leibniz, Spinoza,
Hegel jne) epäonnistuneista koko maailman selitysyrityksistä. Yhtä lailla
epäonnistuu kuitenkin pelkkä analyysi. Analyysin tulos on väärä - ainakin
filosofiassa - jos kokonaisuutta ei samalla oteta huomioon. Spinoza on
korostanut tätä kokonaisuuden tärkeyttä, eikä hänen ajatuksiaan pitäisi unohtaa.
Koko historian kulku paljastaa lopulta, mikä oli totta, eikä pelkästään
se, mitä tiedemiehet 1900- ja 2000-luvuilla tutkivat ja tutkimustuloksina
ilmoittivat (1). (K 6)
Tietoa ja totuutta voidaan käsitellä myös käytännöllisen filosofian
kannalta. On arvokasta pyrkiä totuuteen, mutta onko se aina tärkeätä ja milloin
se on tärkeätä ja miksi? Tämä asia on muuttunut äärimmäisen tärkeäksi
atomipommin ja biologisten ja kemiallisten joukkotuhoaseiden keksimisen jälkeen.
Tiedemiehet havahtuivat: pitääkö aina kertoa totuus? Pitääkö aina tutkia ja
tutkia pidemmälle, vai pitäisikö odottaa, että yhteiskuntamoraali ensin on
noussut sellaiselle tasolle, ettei tietoa
enää käytetä väärin?
Pitääkö aina tietää totuus? Eivät tavalliset tärisevät ihmiset ole
mafian puolella kun se haluaa tietää totuuden. Emmekä aina ole poliisin
puolella kun se haluaa tietää totuuden (vaikka tietysti toivottavasti yleensä
olemme). Emme ole sodassa vihollisen puolella kun se haluaa tietää totuuden.
Onko aina viisasta kertoa totuus ? Jne.
Tietoteoriassa yleensä selvitellään totuuden ja tiedon käsitteitä,
tiedon alkuperää ja niin edelleen, ja tässä tulisi oppia monia filosofisia
oppisanoja ja erilaisia käsityksiä ja teorioita. Tässä esityksessä kuitenkin
vain asetetaan kysymykset ja esitetään yksi vastaus, mahdollisimman paljon
ilman teknisiä termejä.
Tuntuisi selvältä, että kykenemme saavuttamaan tietoa. Siitä on koko
nykyajan teknologia todistuksena. Meillä on tietoa, jonka avulla pystymme
rakentamaan rakennuksia, siltoja, jopa avaruusaluksia. Pystymme parantamaan
sairauksia jne. Tässä mielessä tiedon mahdollisuutta ei tarvitse epäillä, mutta
filosofit ovat aina epäilleet, onko mikään tieto varmaa, voisiko huomenna olla
toisin? Ja tämä epäily on osoittautunut hyödylliseksi tiedon perusteiden ja
maailman rakenteen selvittämisessä.
Huomaamme myös, että erilaiset tiedot on saavutettu erilaisella
tavalla, ja joku tieto on varmempaa kuin jokin toinen tieto. Se on varmaa, että
maapallo pyörii auringon ympäri, mutta pysähtyykö se huomenna, sitä emme
sitten enää tiedä täysin varmasti. (K 7)
Sitten on asioita, joita varmasti emme tiedä. On sairauksia, joiden
syitä emme tunne ja joita emme pysty parantamaan jne. Emme tiedä kaikkea
historiasta, emmekä tiedä minkälaista elämää muilla taivaankappaleilla on.
Tieteiden kehittymisen ja suhteellisen varman tiedon kasautumisen jälkeen
tietoteorian ongelmien luonne onkin muuttunut. Filosofinen ongelma nykyään
onkin ehkä siinä, miten pystymme sopimaan siitä, mitä tiedämme,
eli mikä katsotaan tiedoksi erotukseksi uskosta, uskomuksista, luuloista ja
arveluista - ja parhaimpana tiedon lähiarvona: filosofisesti perustelluista
päätelmistä (K 8). Jos totuus tiedetään, ei tiedon ongelmaa ole, tiedon
ongelma on vain silloin, kun tietoa voidaan epäillä.
Ja vaikka jokin asia katsotaan tiedoksi, on ongelmallista silti
edelleen, kuinka varmaa tämä tieto sitten todellisuudessa on. Täysin varma
tieto on sama kuin totuus siitä asiasta, paitsi että tieto on aina vain enemmän
tai vähemmän hyvä kuvaus totuudesta. Tieto on oikeansuuntainen tapa
ajatella todellisuutta, muodostaa siitä käsitteitä ja teorioita. Kun tiede
kehittyy, tulee joskus taas parempi tapa ajatella ja paremmin todellisuutta
vastaava teoria. Todellisuus silti on aina enemmän ja myös jossakin mielessä
erilainen kuin paraskin kuvaus tai havainto todellisuudesta. Tässä kannattaa
ajatella esim karttaa, kartta on tieto ja itse maasto on todellisuus. Kartta on
aina epätäydellinen, se on voitu tehdä jostakin tietystä asiasta, tiettyjä
maaston piirteitä korostaen, esim metsien laadusta, mutta se voi myös olla virheellinen
tai totuudenmukainen, oikea tai väärä. Tiedon ja totuuden suhde on juuri
samanlainen. Tätä analogiaa on kehitellyt Stephen Toulmin tieteen
filosofiassaan.
Eri ihmiset ja eri koulukunnat myös pitävät eri asioita tietona, eri
asioita varmoina ja todistettuina. Nykyaikana on kuitenkin suhteellisen hyvä
pohja tämän ongelman ratkaisemiseen. Tiede kertoo meille mitä tiedetään.
Yksinkertaista mutta totta. Käytännössä tämä sopimus on jo kauan ollut
voimassa ja se on todella aikakaudellemme sopiva.
Tietysti on asioita, joissa tiede selvästikin erehtyy, näin on
varmaankin monessa muinaisia kulttuureja koskevissa asioissa ja elämän ja
ihmisen kehityshistoriassa ja monessa muussakin asiassa, muinaisuuden
ajoituksia esimerkiksi joudutaan varmaankin paljonkin korjaamaan, mutta tämän
tyyppisiä asioita emme sitten pidäkään enää tietona kun epäilys on herännyt.
Tiede ei tässä yhteydessä tarkoitakaan mitään kiistanalaista teoriaa eikä
uusinta ja ristiriitaista tietoa eikä mitään tieteen koulukuntaa, vaan
yleisesti hyväksyttyä ja varmuutensa suhteen filosofisesti analysoitua tietoa.
Esimerkiksi psykologiassa Freudin psykoanalyyttiset teoriat ovat yhden
koulukunnan käsityksiä, eivät yleisesti hyväksyttyä tieteellistä tietoa, mutta
jotkut psykoanalyysin osat ja käsitykset ovat yleistä psykologista kaikkien
hyväksymää teoriaa. Niinpä ”sisaruskateus” on alunperin psykoanalyyttinen
termi, mutta voidaan esittää sellainen psykologinen teoria sisaruskateudesta ja
sen vaikutuksesta perhe-elämään ja yksilön persoonallisuuden kehitykseen, että
kaikki psykologit voivat sen hyväksyä.
Samoin on psykoanalyysin ehkä kuuluisimman teorian, oidipuskompleksin
suhteen: vaikka kaikkea psykoanalyyttisestä käsityksestä ei hyväksyttäisikään,
jokaisen psykologin on myönnettävä, että ainakin länsimaisen kulttuurin
perheissä poikalapset jossakin vaiheessa lapsuudenkehitystään ilmiselvästi
kilpailevat äitinsä rakkaudesta isänsä kanssa. Tyttölapset puolestaan
kilpailevat isänsä rakkaudesta normaalitilanteessa. Ja tämä kilpailu on
tiedostamatonta ja sen aiheuttamien sisäisten psyykkisten konfliktien
ratkaisu on hyvin tärkeää yksilön persoonallisuuden kehitykselle monella
tavalla.
Samoin on edelleen kastraatio-ahdistuksen suhteen, joka on yksi
psykoanalyysin keskeisistä käsityksistä. ”Sisaruskateus”, ”Oidipuskompleksi” ja
”Kastraatio-ahdistus” ovat täsmällisellä tavalla käsitettyinä tieteellisiä
termejä, ja niiden ympärille on rakennettu pitäviä tieteellisiä teorioita.
Tällainen psykologia on tiedettä. Mutta koko psykoanalyyttinen
rakennelma ei ole kaikkien hyväksymää ja vakiintunutta ja ristiriidatonta
tietoa, se on vain yksi tieteellinen koulukunta, jolle on kilpailevia
koulukuntia, käsityksiä ja teorioita, eikä ole vielä saatu selvyyttä, kuka on
oikeassa tai minkälainen teoria oikeastaan pitäisi muodostaa. Tässä on
havainnollistettu tieteen ja tieteellisen koulukunnan välistä eroa
psykologiasta otetuilla esimerkeillä, mutta esimerkit olisi yhtä hyvin voitu
ottaa vaikka fysiikasta.
(Tiedettä psykoanalyysissa on myös tiedostamattomien asioiden tärkeyden
ymmärtäminen ihmisen sielunelämässä, mutta kokonaisteoria psyyken jakamisesta
id’iin, ego’on ja superego’on, eli tiedostamattomaan vaistokimppuun, minä-
tietoisuuteen ja omatuntoon, voidaan jo nykyaikana korvata paremmalla teorialla,
vaikka tämä vanha teoria on usein käytännön työssä hyödyllinen ja riittävä. Ei
kuitenkaan aina: se ei ole oikea ja riittävä teoria nykyisen tietämyksen
valossa. Tämä näkyy esim siinä, kuinka ryhmätyöteoria tulee toimeen
samantapaisella, mutta kuitenkin erilaisella teorialla, he puhuvat persoonallisuuden
osina vanhemmasta, minästä ja lapsesta. Samoin omatuntoa on jo perinteisesti
eritelty muullakin tavoin kuin psykoanalyysissä.)
Tällainen tiedon ja vallitsevan tieteen samaistaminen on kyllä vähän
konservatiivista, koska epäsuositut ja kuitenkin oikeat teoriat jäävät ulkopuolelle,
samoin tieteen kärki ja huipputulokset jäävät tiedoksi sovittujen asioiden
ulkopuolelle. On kuitenkin vaikea keksiä mitään parempaakaan tapaa sopia siitä,
mitä me yhdessä, ihmiskuntana, tiedämme. Parhaat yksilöt tietävät aina enemmän
kuin keskitasoiset, tämä varaus on tehtävä.
Ja tiede kokonaisuutena tiedon kriteeriksi on valittava, eikä joitakin
lueteltavia ominaisuuksia, joita tiedolla on. On liian vaikea luetella ne
ominaisuudet, jotka esimerkiksi atomiteorialla on, ne ominaisuudet, joiden
takia olemme sopineet sen tiedoksi; varsinkin, jos näiden ominaisuuksien
sitten pitäisi olla samat kuin jollakin teologisella tiedolla. Mitä tiede
sitten on, sitä käsitellään tieteen filosofiassa, johon nyt ei syvennytä.
Sellaista tietoa kyllä on, joka on tietoa, muttei varsinaisesti
tieteellistä. Esimerkiksi tieto siitä, sataako ulkona nyt vai ei, selviää
katsomalla ulos. Tällainen tieto on täysin varmaa ja oikeaa sanojen
merkityksen ja havaintojen luotettavuuden asettamissa rajoissa. Ei tarvitse
kovin paljon miettiä, mikä olisi sopiva tapa muodostaa käsitteet ja mikä olisi
paras tapa ajatella asiasta, minkälainen teoria siitä pitäisi muodostaa.
Yleiskielen antamat ajatustavat ja käsitteet riittävät, ei tarvita tieteellisiä
käsitteitä. Käsite ”tieteellinen tieto” voidaan silti yleistää käsittämään
myös nämä tilanteet. Onhan tällainen tieto yleisesti hyväksyttyä ja kukaan ei
epäile sen varmuutta, eikä kilpailevia teorioita ole. Parempaa tapaa ajatella
ei kuitenkaan tule, vaikka tiede kehittyisi kuinka, niinkuin on tilanne monimutkaisten tieteellisten
teorioiden kohdalla.
Tietysti voidaan miettiä, mitä sade on, ja siinä tullaan tieteellisiin
teorioihin, mutta ”sataako ulkona?” on eri kysymys kuin ”mitä sade on?”, paljon
helpompi, ja siitä saadaan tieto heti katsomalla ulos. Parempaa tapaa ajatella
ei tule. Tässä mielessä on myös absoluuttista tietoa, ehdottoman varmaa tietoa
(K 9).
Etukäteen tiedämme myös käsitystemme tulevaisuudessa muuttuvan, mihin edelläkin jo viitattiin. Mutta tieteen nykyhetken tulokset voimme kuitenkin hyväksyä yhteiseksi pohjaksi sille, mitä tiedämme todellisuudesta, koska parasta tietoamme on tieteellinen tieto. Menneisyydessä on välillä kannatettu aika hullunkurisia teorioita asioiden järjestyksestä, ja varmaan tulevaisuudessakin, jos kehitys eteenpäin jatkuu, joitakin nykyisiä käsityksiämme pidetään aika pöhköinä. Kuitenkaan tieteemme ei ole enää sellaista, että pitäisimme kovin varmoina sellaisia teorioita, jotka tulevaisuudessa osoittautuvatkin selvästi vääriksi - muutakuin vahingossa ja mielipideterrorin ilmapiirissä. Stalinin aikana NL:n tiedemiesten oli uskottava Lysenkoon ja nykyään pitää uskoa alkupamausteoriaan.
Tässä on havaittavissa selvä ero eri tietämyksen alueilla. Aineen suhteen tietomme on yleensä täsmällistä, tunnemme tarkkaan monia kemiallisia ja fysikaalisia asioita, mutta yhteiskunnallisissa ja uskonnollisissa kysymyksissä tietämyksemme on hataraa. Näillä alueilla saattavat käsityksemme tulevaisuudessa osoittautua varsin alkeellisiksi.
Samoin tähtitieteessä meillä on täsmällistä tietoa, mutta suurin osa tutkimuskohteista on niin kaukana, ettemme silti tiedä niistä kovin paljoa. Esimerkiksi toisilla galakseilla emme ole päässeet ollenkaan käymään, emme edes lähimpien tähtien planeetoilla. Lähimpien tähtien planeetoista emme näe vilaustakaan tänne asti, voimme vain niistä jotain päätellä tähtien säteilyn ja ratojen perusteella. Viime aikoina on kyllä jo joiltakin tähdiltä löydetty planeettoja. Ne ovat suuria jättiläisplaneettoja, pienempiä, maapallon kaltaisia, ei voida vielä havaita (2).
Tieteellinen menetelmä on kuitenkin se tapa, jonka avulla tietoa saavutetaan. Menetelmä vaihtelee riippuen siitä, tutkitaanko aineellisia, elollisia, inhimillisiä, yhteiskunnallisia vai henkimaailman asioita. Ja joka tieteenalalla on tietysti useita erilaisia menetelmiä.
On tärkeätä nähdä, että on erilaisia tieteellisiä tutkimusmenetelmiä, koska usein tiedemiehet pitävät ainoina oikeina menetelminä joitakin luonnontieteiden menetelmiä, jotka mitenkään eivät voi olla riittäviä psykologisten ja yhteiskunnallisten asioiden tutkimisessa, puhumattakaan teologisesta tutkimuksesta. Jotakin yhteistäkin on silti kaikissa menetelmissä, joita voidaan pitää tieteellisinä. Näiden asioiden tutkimista sanotaan tieteen filosofiaksi, ja siitä on esimerkiksi professori Ilkka Niiniluoto kirjoittanut perusteellisen esityksen (3). Tieteen filosofiakin on jo niin spesiaali alue, että sekin on melkein erityistiede. Tieteellinen menetelmä on nykyaikana syytä tarkkaan tuntea, se on tärkein asia tuntea tietoteorian suhteen. Kuitenkin siihen on syytä perehtyä erikseen, ja tässä riittää tällainen yleisluontoinen maininta.
Nykyaikana ei oikeastaan jää kuin kaksi suurta ongelmaa tiedon saavuttamisen alueella - kokonaiskuvan muodostamisen ja tieteellisen menetelmän spesiaaliongelmien lisäksi. Toinen on se, että suurin osa niistä asioista, jotka pitäisi tietää, jotta voisimme tiedon pohjalta ratkaista keskeiset yksilölliset ja yhteiskunnalliset asiamme, ei ole tiedossa. Me emme tiedä tarpeeksi ja joudumme elämämme tärkeimmissä kysymyksissä toimimaan uskon ja uskomusten varassa.
Tätä eivät tunnu monetkaan nykyajan tiedemiehet ja filosofit oikein tajuavan, he toimivat tässä kohden naivin tieteisuskon varassa ja luulevat tietävänsä asioita, joista kuitenkaan ei tieteellisessä mielessä ole suurtakaan varmuutta. Esimerkiksi jotkut psykologit opettavat, etteivät lapset saisi leikkiä aseleikkejä. Tämä on kuitenkin selvästi asenne- ja uskomuskysymys, eikä psykologisen tiedon pohjalta seuraa mitään tällaista, oli rauhan asia muuten kuinka hyvä tahansa. Yhteiskunnallisessa keskustelussa yritetään muutenkin usein saada tieteen ja tiedon auktoriteetti asioille, jotka kuitenkin ovat ideologisia, uskonnollisia tai poliittisia, ratkaistavissa enemmän arvojen ja asenteiden pohjalta kuin tiedon pohjalta. Marxismi väittää olevansa tieteellistä sosialismia, mutteivät yhteiskuntatieteet vielä kovinkaan paljon tiedä yhteiskunnallisista asioista.
Onko psykologia tiedettä, kysyi eräs luennoitsija Porissa, ja vastasi että aika esitieteellistä se vielä on. Hän sekoitti kyllä kaksi asiaa, sen, että tottakai on olemassa sellainen tiede kuin psykologia eikä voida kieltää etteikö se sitten olisi tiedettä, mutta kiistanalaista todellakin on, ovatko psykologian parhaatkaan teoriat vielä kovinkaan eksakteja ja paikkansapitäviä ja siinä mielessä tieteellisiä. Oppimisteorioissa ja havaitsemisen teorioissa ollaan jo tieteellisellä tasolla, mutta persoonallisuuden teoriat ym ovat kyllä varsin esitieteellisiä.
Samoin paleontologiassa, antropologiassa, arkeologiassa ja historiassa on suuria aukkoja ja tuntemattomia asioita, joiden tuntemattomuutta tiedemiehet eivät useinkaan myönnä ja rakentelevat teorioita kovin heppoisella pohjalla väittäen niitä tieteellisiksi. Ne ovat useinkin kaukana tieteellisistä teorioista ja pikemminkin tutkijoiden omien mieltymysten mukaisia alustavia hypoteeseja. Tähtitiedekin on kovin alkeellista, emmehän edes tiedä minkälaisia planeettoja on lähimmillä tähdillä, emmekä tiedä onko muualla maailmankaikkeudessa elämää, ja jos on niin minkälaista. Tämä tietämättömyys helposti unohtuu hienojen laitteiden ja kehittyneen matematiikan lumoissa. Kosmologisessa alkupamausteoriassa tämä hybris on saavuttanut kauneimman kukkasensa, sillä koko Big Bang-teoria koko kaikkeuden kosmologiana kaatuu jo puhtaaseen logiikkaan, kaikkeuden käsitteeseen, niinkuin myöhemmin osoitetaan.
Toinen suuri ongelma on se, miten pitäisi suhtautua teologiseen tutkimukseen, uskontoihin yleensä ja rajatieteisiin, eli UFO-tutkimukseen ja parapsykologiaan. Samoin on ongelmallista, miten pitäisi suhtautua astrologiaan ja noituuteen ym okkultismiin ja niiden tutkimiseen.
Jälkimmäinen kysymys käsitellään uskonasioita käsittelevässä luvussa. Esimerkkeinä asioista, joista tieteellisessä mielessä on hyvin rajatusti tietoa, voidaan esittää seuraavat kysymykset:
Onko Jumala olemassa? (Uskonnollinen peruskysymyksemme ja ihmiselämälle hyvin ratkaiseva) Minkälainen Jumala? lisää tähän nykyaikainen filosofia. Jumala-käsitekin on ensin jotenkin määriteltävä ennen kuin on järkeä uskoa olemassaoloon tai olla uskomatta. Esimerkiksi: vaikkei main-stream kristinuskon (kristinuskon pääsuuntien) määritelmän mukaista Jumalaa olisikaan – ateistit olisivat silloin oikeassa sellaisen Jumalan suhteen – Jeesuksen Taivaallinen Isä kuitenkin on olemassa – teistit kuitenkin olisivat sitten oikeassa todellisen Jumalan suhteen. Tästä näkee kuinka paljon määritelmä vaikuttaa asiaan.
Miten kasvatan lapseni?
Useimmat klassiset filosofiset kysymykset voidaan liittää tähän luetteloon, esimerkiksi: Materialismi vai idealismi? Minkälainen on sielun ja ruumiin suhde? Mikä on ihmiselon tarkoitus? jne. Tieteellisinä ja filosofisina kysymyksinä harva näistä on ratkaistu kovinkaan pitkälle, mutta filosofisina ja uskonnollisina kysymyksinä niille itse asiassa on monelle ratkaisu ilmoituksen pohjalta.
Miten valitsen puolisoni?
Millainen on hyvä yhteiskunta ja miten siihen päästäisiin?
Mitä tapahtuu kuoleman jälkeen? Miten sovitamme itsemme Jumalan ja taivaan kanssa, miten pelastumme taivaaseen?
Tuleeko ydinsota? Voidaanko se estää mitenkään?
Tuleeko maailmanloppu?
Tuleeko kommunismi?
Tuleeko fasismi?
Tuleeko vedenpaisumus, jääkausi, tulva, hyökyaalto, maanjäristys, tulivuorenpurkaus, lumivyöry ja missä ja milloin? Törmääkö jokin taivaankappale maahan?
Onko muilla taivaankappaleilla elämää, ja jos on niin minkälaista?
Pitääkö luomiskertomus paikkansa, ja miten se pitäisi ymmärtää, vai onko kehitysoppi kumonnut sen?
Oliko Jeesus vain suuri profeetta ja opettaja vai peräti Jumalan Poika, Jumala itsekin?
Kuka olisi paras presidentti? (Seuraavalla kerralla, jos se nyt on ratkaistu)
Ketä äänestäisin?
jne
On loputtomasti tällaisia elintärkeitä, keskeisiä ihmiselämän käytännön kysymyksiä, joissa tieteellinen tieto ei riitä asian ratkaisemiseksi. Kysymys kuuluu silloin: miten niistä saamme tieteellisen tiedon lisäksi tietoa niin paljon, että pystymme ratkaisemaan ne omalla kohdallamme silloin kun se on ajankohtaista? Muut kysymykset ratkaisemme tieteellisen tiedon avulla, mutta tämäntyyppisiin ongelmiin tieteellinen tieto ei riitä, vaikka se joltakin kannalta asiaa valaiseekin.
Tässä on käännetty tietyt syytökset nurinpäin: kun yleensä tieteen ja uskonnon dialogissa syytetään uskontoa siitä, ettei se voi todistaa väitteitään tieteellisesti, syytetään tässä takaisin tiedeuskoisia siitä, etteivät he tajua, ettei tieteellä ole riittävästi annettavana tietoa edes tavallisen ihmisen tavallisen elämän järjestämiseksi, puhumattakaan suurten filosofisten kysymysten ratkaisusta (4).
Miten siis ratkaistaan ne asiat, joista tieteellistä tietoa ei ole tarpeeksi? Yksi mahdollisuus on ratkaista asia siten, että hyväksyy tietämättömyytensä, tunnustaa olevansa näiden ongelmien suhteen tietämättömyyden tilassa selvitettyään ensin tieteen sanan asiassa, ja jää sitten tähän tilaan, pitää näitä kysymyksiä tähän asti ratkaisemattomina. Tämä on tieteellisesti rehellinen tapa, eikä tieteellä pääse pidemmälle; inhimillistä tietysti on, että kaikki välillä luulevat olevansa tieteen kärjessä ja tietävänsä enemmän kuin muut. Näinhän tietysti myös joskus on, mutta yleensä silloin kuitenkin erehtyy, kun tällaista itsestään luulee.
Toinen mahdollisuus on kääntyä uskontojen puoleen, käyttää niiden menetelmiä, Raamatun tutkimista, ilmoitustietoa, rukousta jne. Uskontojen lisäksi tai sijasta voi tietysti uskoa muitakin ideologioita. Usko ja ideologiat antavat ohjeet niissä asioissa, joissa tieteellinen tieto ei riitä. Uskontoja ja ideologioita ei pidä kaikkia halveksia (niin kuin Marx, jonka opista tuli silti myös monta ideologiaa), ne ovat ihmiselle välttämättömiä, niiden avulla ratkaistaan ne asiat, joissa tieto ei riitä. Pitää vain valita se oikea usko: tämä on helppo sanoa, mutta vaikea tehdä, koska Jumala on salattu Jumala.
Tieteellinen vastaväite tälle väittämälle tieteen rajoittuneisuudesta on se, että jos arvoista on sovittu ja tosiasiallinen tilanne tieteen pohjalta tarpeeksi tunnetaan, tiedetään elämässä aivan tarkkaan, mitä pitäisi tehdä. Mutta joka tapauksessa arvoista emme pysty päättämään tieteen pohjalta, ja tosiasiallisen tilanteenkin tietäminen monimutkaisissa elämäntilanteissa on tieteen pohjalta vähän niin ja näin. Vastaväite, että arvoista ei tieteen tarvitsekaan päättää, ei ole täysin oikea. Arvot ja tieto eivät ole täysin toisistaan erillisiä asioita. Jos tietäisimme kaiken, kaikki asiat koko maailmankaikkeudesta, ihmisen elämästä ja yhteiskunnasta, ehkä silloin tietäisimme myös mitkä arvot olisi milloinkin valittava ja mikä milloinkin olisi oikea teko.
Me ihmiset joudumme siis
edelleen nykyaikaisten kehittyneiden tieteidenkin aikana jossakin määrin
toimimaan uskon ja ideologioiden varassa. Silloin filosofinkin pääkysymys on
edelleen, miten uskomusten alalla ratkaisemme mikä on totta ja mikä erhettä,
eikä miten ratkaisemme sen tieteen alueella. Tieteen alueella ovat muut
tiedemiehet sitä paitsi käytännössä aika kypsiä itsekin ratkaisemaan tämän
ongelman, vaikka varmasti hyötyisivät tieteen filosofian tuntemisesta ainakin
nykyaikaisessa atomifysiikassa. Tähän asiaan palataan aineen rakennetta
mietittäessä.
2. Totuus
a. Käsitemäärittely
Mikä on totuus? Se on yksi tietoteorian peruskysymyksistä. Totuus on kaikki paikkansapitävät asiat. Totuuden määritelmä on juuri se sama, mikä sen määritelmä on normaalissa Suomen kielessä. ”Totuus”- käsite ei oikeastaan tarvitsisi muuta määrittelyä eikä selvitystä.
Se kyllä usein keskustelussa pitäisi sopia, onko ”totuus” subjektin (filosofi) käsite vai objektin (todellisuus) käsite vai tietty suhde näiden välillä, totuus-suhde filosofin tiedon ja objektiivisesti olemassaolevan todellisuuden välillä.
Tässä esityksessä ”tieto”-sana on varattu subjektille, ja ”totuus” tarkoittaa toisaalta asiantiloja, tosiasioita, todellisuutta, ja toisaalta totuus-suhdetta tiedon ja todellisuuden välillä. ”Totuus”-sana on tässä pääasiassa objektin käsite, kun usein sitä käytetään nimenomaan subjektin käsitteenä. Tämä vastaa yleiskieltä, mutta yleiskieli on hieman epäselvä, epätäsmällinen. Moderni logiikka on analysoinut asian kaikinpuolisesti, mutta muodollinen logiikka on liian tekninen asia tässä esitettäväksi.
Että käsitemäärittely tulisi täysin selväksi ja totuuden suhde tietoon ja uskoon tulisi myös määriteltyä, piirretään vielä seuraava kuvio:
Keskiviivan oikealla puolella on äärettömyyksiin jatkuva ääretön määrä tosia asioita, vasemmalla puolella ovat epätodet asiat, ääretön määrä niitäkin.
A. Totuus, ääretön niin kuin kaikkeuskin.
B. Ääretön määrä epätosia asioita, erehdyksiä, kuvitteellisia asioita, valheita.
Ympyrä C. Tieto, eli tieteellisen tiedon varassa totena pidetyt asiat. Äärellinen, mutta laajenee jatkuvasti sikäli kuin tiedon kehitys aina vain menee eteenpäin ihmiskunnassa.
Ympyrä D. Uskon varassa totena pidetyt asiat.
E. Asiat, joita tiedon pohjalta pidetään tosina, mutta ovatkin epätosia, emme vain tiedä sitä.
F. Asiat, jotka ovat yhteistä tietoa sekä tiedolle että uskolle, esim että Jeesus on todella elänyt henkilö, ja että hän on kuollut ristillä.
G. Asiat, jotka luullaan todeksi jonkin uskon pohjalta, mutta jotka kuitenkaan eivät pidä paikkaansa, esim mahdollisesti se, että maailma olisi luotu 4004 eKr.
H. Asiat, joissa erehdymme sekä tiedon että uskon pohjalta.
I. Asiat, jotka uskon pohjalta ovat tosia, mutta tiede ei huomaa niiden totuutta (Lukija saa itse miettiä ympyrän kohdan)
Ympyrät C ja D yhdessä. Ihmisen tieto, tiede, filosofia ja uskonto (5).
_____________________
Tällainen kuvio selvittää tietysti asian vain joltakin kannalta ja on jossakin toisessa suhteessa taas huono. Se antaa kuitenkin tässä yhteydessä riittävän selvän kuvan näiden sanojen merkityksistä ja merkityssuhteista. Kuvio valaisee asiaa erityisesti siinä suhteessa, että meidän ongelmamme ei ole siinä, ettemmekö ymmärtäisi näiden sanojen merkityksiä ja osaisi niitä käyttää, vaan siinä, ettemme tiedä, mikä on totuus, emme tiedä, mitkä käsitykset menevät mihinkin kohtaan.
Nykyaikainen tietoteoria menee harhaan juuri tässä kohden. Markus Lammenranta on tehnyt hyvän yhteenvedon filosofien nykyisistä ajatuksista (6).
On nimittäin olemassa parempikin lähestymistapa kuin näillä filosofeilla. Totuuden korrespondenssiteoria - että tieto on totta jos se vastaa todellisuutta - ja realismi - että ulkomaailma on olemassa eikä pelkästään meidän havaintomme siitä - pitäisi hyväksyä itsestäänselviksi lähtökohdiksi, ja sitten pitäisi hypätä tietoteorian ulkopuolelle: kumulatiivinen tiede vuosisatojen kuluessa (ja myös koko universumissa eikä pelkästään maapallolla) suorittaa vertailun tiedon ja todellisuuden välillä.
Korrespondenssiteorian ongelmahan on se, ettei vertailua tiedon ja todellisuuden välillä voida suorittaa, koska me emme tiedä minkälainen todellisuus on, ja siksi tietoa ja totuutta ei voi asettaa vierekkäin ja verrata vastaako tieto totuutta, todellisuutta. Tästä syystä käytännössä tarvitsemme muitakin totuus-teorioita, mutta korrespondenssiteoria on silti ainoa tosi ja oikea, muut ovat täydentäviä ja lähinnä vain kuvaavat kuinka totuuteen ajattelussa ja tieteessä käytännössä päästään.
Vaikka onkin totta, että meillä loogisista syistä on tiedossamme vain havainnot todellisuudesta eikä todellisuus itse (Berkeley, Hume, Kant), ja vaikka havaintokategoriamme (teoriamme, havaintotapamme) väistämättä rakentavat todellisuuskäsitystämme itse todellisuuden lisäksi, on kuitenkin järkevää hylätä tietoteoreettinen idealismi, todellisuuden, ulkomaailman olemassaolon epäily, ja hyväksyä realismi, ulkomaailman olemassaolo ja siihen liittyen totuuden korrespondenssiteoria.
Jos idealismi uskalletaan hylätä, ei tarvita niitä pitkällisiä selvityksiä, joihin nykyajan filosofia on tietoteoriassa sortunut. On niilläkin tietysti jokin merkitys filosofisena perustutkimuksena.
Onko tietomme totta, siinä on koko tiedon ja totuuden ongelma, ainakin se on tämän kysymyksen pääasiallinen ja tärkein puoli. Tämä on tärkeätä, eikä tiedon ja totuuden käsitteiden loputon selvittely, niin kuin analyyttisessa filosofiassa tehdään. Me tiedämme, että muillakin tähdillä kuin auringolla on maapallon kokoisia planeettoja, tämä käsitys menee keskiviivan oikealle puolelle kohtaan C. Kuitenkin saattaa joskus osoittautua, että vain auringolla oli tällaisia planeettoja, ja muut tähdet vain kiertävät toisiaan ilman muita kuin jättiläisplaneettoja, jolloin käsitys meneekin kohtaan E. Me emme kunkinhetkisistä käsityksistämme koskaan tiedä - elleivät ne ole aivan varmoja - mitkä menevät kohtiin E ja G, mutta me tiedämme, että tällainen vaara on aina olemassa.
Tiedon ongelma on tavallaan samanlainen kuin mustasukkaisen puolison. Olisi kiva kun tietäisi, että totuus on, että puoliso on ollut uskollinen, mutta totuus saattaakin olla, että hän onkin ollut uskoton. Näin vaikea ongelma on siis tiedemiehilläkin ja filosofeilla, mutta siihen voi tietysti yrittää suhtautua rauhallisesti, siihen voi suhtautua monella eri tavalla. Ongelma on väistämätön ja pysyy varmaankin koko ihmiskunnan iän. Se pysyy täsmälleen niin kauan kunnes tiedämme kaikki. Mitä sitten olisi kaiken tietäminen? Tätäkin voitaisiin pohtia tietoteorian valaisemiseksi.
b. Ensimmäinen
sisällöllinen vastaus: Miten saavutamme totuutta?
Miten saavutamme totuutta? Mistä tiedämme, mitkä asiat pitävät paikkansa? Tämä on käsitemäärittelyn jälkeen ensimmäinen sisällöllinen vastaus samaan peruskysymykseen: ”Mikä on totuus?”
Ensinnäkin siis tieteellisen menetelmän avulla.
Toiseksi uskon ja ilmoituksen avulla. Intuition, tunteen, sydämen ja omatunnon avulla, ja miksei vielä esim mystisen mietiskelyn avulla. Nämä voidaan kaikki laskea jollakin tavoin saman alueen tietotavoiksi.
Lisäksi kokeilemalla ja käytännön kokemuksista, kuuntelemalla muita, kysymällä vanhemmilta ja viisaammilta jne.
Tämä käytännöllinen tapa suhtautua tietoteoriaan filosofeilta usein puuttuu. Käytännön ihmiselämässä se on kuitenkin tärkein tapa suhtautua tietoteorian ongelmiin. Eikä ole mitenkään väärin tehdä siitä filosofisesti pätevää ratkaisua tietoteoriaan: tällainen suhtautuminen saattaa olla hedelmällinen oivallus tietoteoriassa. Näillä tavoilla sellaisetkin keksijät käytännössä päätyvät oivalluksiinsa jotka eivät tällaista tietoteoriaa teoriassa kannattaisikaan.
Nämä mainitut nykyajan tietoteoreetikotkin ovat suurissa vaikeuksissa miettiessään millä perusteella he pitävät jotakin tietoteorian teoriaa parempana kuin jotakin toista teoriaa. Joudutaan miettimään tiedon ”oikeutusta” - varmasti epäselvä käsite - ja sen perusteita. Parempi olisi hypätä tietoteorian ulkopuolelle ja ottaa kriteeriksi koko oma maailmankuva ja kasautuva tieto tieteissä.
c. Toinen
sisällöllinen puoli: Mitkä asiat ovat totta?
Totuudessa on toinenkin oleellinen sisällöllinen puoli. Nimittäin: Mitkä asiat ovat totta? Mikä on tärkein totuus? Mikä on tiedettyjen totuuksien kokonaisuus tällä hetkellä?
Jos tietäisimme, mitkä asiat ovat totta, koko filosofia voitaisiin lopettaa tähän, ja puhuttaisiin vain tiedosta ja sen käytöstä. Näinhän ei nyt ole, niin että kysymykseen ei ole muuta vastausta kuin että jokaisesta asiasta voidaan yrittää tutkia ja saada tietää, mikä on totta, ja tieteiden tulokset on se mikä on tiedettyjen totuuksien kokonaisuus tällä hetkellä, vaikkei se tieto ole täysin varmaa. Nykyään esimerkiksi tiedämme, mikä on totta maan ja auringon suhteesta. Maa kiertää aurinkoa, vaikka näennäisesti on toisin ja aikaisemmin se asiantila luultiin todeksi.
Tämä on tieto ihmisen kannalta. Ihmistä korkeampien olentojen kannalta asia on toisin. Jumalalle hänen tietonsa ja totuus ovat sama asia.
Totuus koko maailmankaikkeudesta ja ihmisen suhteesta kaikkeuteen on, että ainakin maapallon ihmisen pitäisi uskoa Jeesukseen. ”Minä olen tie, totuus ja elämä”, sanoi Jeesus, ja tarkoitti, mitä sanoi, totuutta. Jeesus tietää totuuden, ja hänen ei sentakia tarvitse harrastaa filosofiaa. Me lähestymme totuutta uskomalla Jeesuksen opetuksiin.
Tämä on ilmeisesti myös se kaikkein tärkein totuus, se että meidän pitäisi uskoa Jeesukseen.
Mutta filosofinen ongelma ei ole tässä, pelkästään totuuden ymmärtämisessä, filosofinen ongelma on ennenkaikkea todistaa se, ja todistaa ja saada tieto kaikista muistakin asioista, kaikista erilaisista tosista asioista ja totuuden kokonaisuudesta. Mutta jos uskonasiat voitaisiin todistaa, uskoa ei tarvittaisi. Ihmisen asema on sellainen, että uskonasiat jäävät salaisuuksiksi, uskonvaraisiksi totuuksiksi.
Yrittääkö tässä näinollen filosofia liikaa? Silloin kun yritetään saada tieto kaikista asioista, uskonasioistakin? Mennäänkö yli filosofian tai paremminkin ihmisen alueen? Polyneesialaiset (Samoalla) syyttävät papalageja (lausutaan papalangeja, ja tarkoittaa länsimaisia ihmisiä) tästä, he eivät esimerkiksi aiokaan ratkaista saastumisen ongelmaa maailmassa, vaan sanovat, että papalagit ovat niin viisaita (tietorikkaita), että kyllä he keksivät keinon joku päivä. Ehkä se on siis vitsi (7).
Filosofian ongelma ei ole totuuden käsitteessä, vaan totuuden saavuttamisessa ja enemmänkin tiedon ja luulon ja uskon käsitteissä. Ihmisen ja tiedemiehen ja filosofin ongelma on siinä, miten hän voi olla varma tietojensa totuudesta. Sentakia:
Tietoteorian ongelma käytännössä on ongelma siitä,
miten tietoa saavutetaan ja miten varmaa tämä tieto
sitten on. Ja tieto parhaimmillaankin on aina vain kuvaus
todellisuudesta, kuvaus totuudesta.
Analyyttisen filosofian suurin hahmo, filosofi Ludwig Wittgenstein oli ehkä lähestymässä tämäntyyppistä filosofista mielipidettä, koska hänellä oli myöhäisfilosofiassaan paljon mietiskelyjä ”varmuudesta” (8).
Totuus on se, miten asiat ovat. Tieto on totuutta, jos se on varmaa tietoa todellisuudesta ja osuva kuvaus todellisuudesta. Milloin siis tieto on varmaa, milloin kuvaus on paras mahdollinen? Totuus itse on käsitteellisesti selvä asia, sen saavuttaminen vain on ongelmalista, ja sen saavuttamisen tavassa on filosofisen analyysin paikka. Se on sama kuin analysoida ja tutkia tieteellistä menetelmää ja uskonnollisia menetelmiä totuuden saavuttamisessa. Ja kaiken tiedon varmuuden arvioinnissa on toinen filosofisen analyysin paikka. Kolmas on käsitteenmuodostuksessa, sen pohtimisessa, minkälainen kuvaus mistäkin asiasta on paras mahdollinen. Neljäs on yrittää tutkia ihmisten havaintokategorioiden suhdetta todellisuuteen.
Voidaan tietysti mietiskellä
myös sitä, missä asioissa on yksi ja vain yksi totuus, ja missä asioissa on
monta totuutta ja näkökulmaa (Nietzschen - klassikoksi - surkean vähäinen
panos tietoteoriaan) (9). Samoin voidaan miettiä osatotuuksien suhdetta kokonaistotuuteen
jne ja äärettömien totuuksien suhdetta äärellisiin totuuksiin: mutteivät
nämäkään asiat tee totuuden käsitettä itsessään problemaattiseksi, ne ovat
samanlaisia ongelmia kuin tulee kaikessa käsiteanalyysissa.
3. Rationaalinen
tieto ja empiirinen tieto
Tiedon kasautumisessa ja hankkimisessa on havaittavissa tietty rationaalisen ja empiirisen tiedon vuorovaikutus. Tämä valottaa oleellisesti kysymystä: ”Miten saavutamme tietoa?” vaikka sitä perinteisesti on tarkasteltu kysymyksenä tiedon alkuperästä (K 10). Rationaalinen tieto on ajattelun ja matematiikan avulla päässä jäsennettyä tietoa, ja empiirinen tieto on kokemuksesta eli aistihavaintojen avulla todellisuudesta saatavaa tietoa.
Ensin meillä on jokin havainto tutkittavasta ilmiöstä (empiirinen tieto), esimerkiksi: ”Näen jotakin”. Sitten muodostamme havainnosta jonkin käsityksen niillä havaintomalleilla, joita meillä on aivoissamme perinnöllisistä syistä ja oppimisen kautta (rationaalinen tieto): ”Näen olennon”. Sitten perehdymme asiaan huolellisemmin tämän käsityksen (”olento”) viitoittamalta pohjalta: olentoahan voi tutkia, katsokaamme minkälainen olento (saamme empiiristä tietoa). ”Näyttää lehmältä”. ”Lehmä” on taas käsite, rationaalista tietoa empiirisen tutkimuksen pohjalta. Kun asiaan on perehdytty huolellisemmin, muodostamme uuden käsityksen: ”Olikin aasi”. Jälleen perehdymme asiaan yksityiskohtaisemmin ja perusteellisemmin, ja jälleen muodostamme uuden käsityksen. ”Ruskea, huonokuntoinen aasi”. Uuden käsityksen pohjalta taas tutustumme asioihin, yhdistämme tutkittavan asian toisiin ilmiöihin, muodostamme uusia käsityksiä, perehdymme niiden pohjalta taas asioihin jne.
Teoria (käsitys), käytäntö (tutkimus, toiminta); teoria, käytäntö; teoria, käytäntö on jatkuva prosessi, jossa tieto aina tulee korkeammalle tasolle, jatkuvasti tarkentuen, täsmentyen ja välillä mullistuen. On hieman yllättävää ja hämmästyttävää, että filosofian historiassa tämän on selkeimmin esittänyt Mao Tsetung, kaikkien tuntema Kiinan vallankumouksen johtaja. Hän on filosofiassaan erittäin kauniisti esittänyt tämän tiedon kasvuprosessin. Nämä Maon ajatukset sisältyvät hänen kirjoitukseensa ”Käytännöstä” vuodelta 1937 (10).
Tiedon alkuperästä voidaan lyhyesti sanoa ainoastaan se, että tietoa saadaan pääasiassa kolmesta lähteestä: havaintojen kautta kokemuksesta, ajattelun avulla asioiden loogisista, käsitteellisistä ja matemaattisista suhteista, ja uskon kautta Jumalan ilmoituksesta, ja mystinen mietiskely ilmoitukseen liittyen ehkä neljäntenä tietotapana. Mutta ovatko usko ja mystiset kokemukset ja oivallukset tietoa? Joka tapauksessa ne lisäävät ymmärrystämme ja ilman niitä kuvamme todellisuudesta on väärä ja puutteellinen. Havaintojen ja ajattelun suhteen on huomattava, että ne ovat kulttuurisesti muokkaantuneita ja on hyvin ongelmallista, mitä meidän a priori- tietomme oikein on, se tieto mikä on sisäänrakennettuna valmiina ihmisessä.
Empiirinen tieto on tieteen kannalta tärkeintä, muttei voida sanoa, että ”Kaikki Tieto” tulisi viime kädessä kokemuksesta, niinkuin marxilaiset sanovat, asia on hieman monimutkaisempi juuri meidän havaintokategorioidemme syntymisen problemaattisuuden takia. Esimerkiksi lapsi näkee ja kokee asioita, joita aikuisena emme enää näe. Kaiken tiedon on kyllä vastattava todellisuutta ja vastaavuus on empiirisesti verifioitava (osoitettava todeksi), tämä on tärkeä tieteellinen periaate, kuitenkin lähinnä vain juuri empiirisen tiedon suhteen.
Ihmisen tilanne on sellainen, että totuuteen pääsemiseksi useimmissa suurissa kysymyksissä tarvitaan kaikki nämä kolme tietolähdettä. Ilmoituksenkin ymmärtäminen vaatii havaintoja ja ajattelua, sekään ei yksin riitä, vaikka joku kiihkouskovainen kovasti saattaisi haluta niin. Ilmoituskin ymmärretään aina oman maailmankuvan pohjalta. Saman ilmoituksen sisältö muuttuu oleellisesti, kun maailmankuva muuttuu. Ja Jumalan kannalta ongelma on siinä, että hänen on annettava ilmoituksensa niin, että ihminen voi sen ymmärtää, ihmisen maailmankuvan mukaan, joka maailmankuva vielä muuttuu ihmisellä jatkuvasti historiallisen kehityksen myötä.
Ateistit tietysti kieltävät Jumalan ilmoituksen merkityksen tiedon lähteenä, ja siinä mielessä he ovat oikeassa, että se on uskonasia. Se voidaan hyväksyä filosofiseksi periaatteeksi kunkin filosofin maailmankatsomuksen mukaan, mutta tieteelliseksi periaatteeksi se voidaan hyväksyä ainoastaan jos ajattelumme ja havaintojemme pohjalta Jumalan olemassaolo voidaan todeta tieteellisenä totuutena, ja jos pystyttäisiin aukottomasti sanomaan, mikä ilmoitus tulee juuri häneltä. Näinhän ei nyt ole.
Nythän ei monessakaan suhteessa voida väittää, että Jumalan olemassaolo olisi tieteellinen totuus. Mutta toisaalta: filosofithan edelleen epäilevät myös koko ulkomaailman olemassaoloa, siis heille ei pysty todistamaan edes itsestäänselviä tosiasioita tieteellisesti pätevästi. Filosofit vaativat 100%:sta varmuutta ennenkuin he hyväksyvät Jumalan olemassaolon tieteellisenä tosiasiana; mutta eihän mitään muutakaan varmasti tiedetä!
Berkeleyn filosofia (Berkeley huomasi, että kaikki tieto on ihmisen päässä, havainnoissa jne ja totesi loogisesti, että ehkei muuta ole olemassakaan kuin havainnot. Tätä johtopäätöstä on äärimmäisen vaikea kumota, eikä sitä voidakaan kumota pelkästään tietoteoreettisella ajattelulla. Sen kumoamiseksi tarvitaan empiirisiä tosiasioita, metafysiikkaa, tieteitä ja koko filosofian kokonaisuus) oli ehkä Jumalan lähettämä reduktio ad absurdum (filosofinen väittelyperiaate, jossa vastustajan mielipiteen osoitetaan johtavan mielettömyyksiin) Jumalan olemassaoloa epäileville filosofeille: ette te pysty todistamaan Jumalan olemassaoloa, muttette te pysty todistamaan edes ulkomaailman olemassaoloa, itsestäänselvää tosiasiaa.
Voidaan myös väittää, että
Jumalan olemassaolo ja todistus siitä ihmisen sydämessä juuri onkin ainoa varma
tieto. Siltä puuttuu kuitenkin se oleellinen tiedoksi kutsumisen edellytys,
että se olisi vakiintunutta ja todistettua tieteellistä tietoa. Se on sentyyppistä
tietoa, että vaikka se on joillekin täysin varmaa, kaikkia he eivät kuitenkaan
pysty saamaan vakuuttuneiksi. Jokin tieteellinen todistustapa ja näyttö
puuttuu. Lakatkaamme pohtimasta tätä asiaa ja pitäkäämme yhteisenä
käsityksenä, että kysymys on uskonasiasta ja tieteellistä varmuutta ei ole
kumpaankaan suuntaan. Filosofinen varmuus joillakin on. Tässä kirjassa esitetään
yksi uusi Jumala-todistus: kehitysopista ja tähtien ja planeettojen suuresta
iästä ja lukumäärästä seuraa todennäköisesti ihmistä korkeampien olentojen -
näin myös Jumalan - olemassaolo (katso luku Elämä muilla taivaankappaleilla).
Tietoteorian ongelmia ei ole perinteisesti länsimaisessa filosofisessa traditiossa käsitelty edellä olevalla tavalla. Enemmän filosofit ovat tarkastelleet niitä perusteita, aksioomia (perusväittämiä) ja loogisia askeleita, joihin tietomme perustuu. Niiden tarkka selvittäminen ja problematisointi on katsottu ainoaksi todella filosofiseksi tavaksi suhtautua tietoteoriaan. Tämä asennoituminen perustuu englantilaisen filosofin David Humen skeptisismiin ja Immanuel Kantin filosofiaan.
Jos tässä traditiossa pitäydyttäisiin, kaikki edellä esitetty olisi filosofisesti triviaalia. (Triviaalia on filosofinen muotisana ja tarkoittaa suomeksi: yhdentekevässä ja yksinkertaisessa naiviudessaa turhanaikaista ja käsiteltävän asian kannalta epäoleellista). Se, että edellä esitetyt ajatukset ovat filosofisesti mielenkiintoisia, on selkeä todiste siihen suuntaan, että tietoteoriassa on hyödyllistä välillä luopua tästä perinteisestä skeptisestä tarkastelutavasta. Skeptisismin vaara on siinä, ettemme pysty uskomaan mihinkään poliittisiin emmekä uskonnollisiin oppeihin, ja lopputulos on, ettemme pysty toimimaan yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden hyväksi, emmekä evankeliumin ymmärtämisen ja levittämisen hyväksi, mitkä asiat olisivat kuitenkin mahdollisimman tärkeitä. Kaikki toiminta ja tekeminen vaatii jotakin varmuutta jostakin.
Jos ne filosofit, jotka epäilevät ulkomaailman olemassaoloa, olisivat tosissaan, he eivät pystyisi edes kävelemään, sillä maankamaran olemassaolo ei olisi varmaa seuraavalla askeleella, ja he epäilisivät koko ajan putoavansa tyhjyyteen.
Tässä tulee jonkinlainen terve maalaisjärki mukaan. Jos etsimme täydellistä tietoa, seuraa käytännössä, ettemme voi toimia; jos taas ryhdymme toimimaan liian heppoisilla tiedoilla, olemme horjuvalla pohjalla toiminnassamme.
Vielä näkökulma naisen logiikkaan; näkökulman vaihto: onko meille tärkeätä juuri totuuden tietäminen? Miten olisi totuuden vaistoaminen, uskominen, ”fiilis” ja toimiminen sen mukaan? Joskus se riittää, joskus ei, on turha myöskään halveksia tietoa.
4. Tiedon
kommunikoitavuudesta
Tiedossa on siis kolme perusongelmaa:
1. Milloin tieto on varmaa, kuinka varmaa se on,
2. millainen on osuva kuvaus tutkittavasta ilmiöstä ja tämän takia:
3. miten tieto kommunikoidaan?
Osuvan kuvauksen ongelma johtaa meidät vielä ensin takaisin siihen, että varmaakin tietoa on. Nimittäin tietylle yhteisölle, tiedemiehille ja tietylle yleisölle tietty kuvaus voi olla oikea ja paras mahdollinen. Jos teoria on 1. mielessä riittävän oikea ja rajaukset muihin ilmiöihin on suoritettu oikein, ja kuvauksen ymmärtävä yhteisö näkee että tiedon avulla ennustettavat tapahtumat menevät niinkuin pitääkin, niin tässä kontekstissa (yhteydessä) tieto on silloin totta, ja varmasti totta, koska mitään muuta ei voi tapahtua, ja kuvaus on paras mahdollinen, koska parempaa ei tarvita. Teoria kuvaa ilmiön ja kommunikoi ilmiön, kaikki näkevät kuinka asia on.
Esimerkiksi nykyinen tieto maan ja auringon suhteesta on yleisessä muodossa koko ihmiskunnan tietoa, ja jokainen voi katsoa tietosanakirjasta täsmälliset luvut etäisyyksille jne. Tarvittavat käsitteet, kiertorata, kiertoaika jne ovat kaikkien tiedossa. Tieto on varmaa, siitä on olemassa hyvä kuvaus, jonka kaikki ymmärtävät. Mutta jos maapallo yhtäkkiä pysähtyisi? Silloin ollaan tämän teorian rajoilla, jokin ulkopuolinen voima on vaikuttanut, teoriamme tietyssä kontekstissa oli silti siihen asti tosi.
Tietyssä kontekstissa siis tieto on totta, absoluuttisesti totta. Kyseinen ilmiö tai asia tiedetään ja tunnetaan, tiedetään, mikä siinä asiassa on totuus. Kun ennusteet alkavat mennä eri tavoin kuin pitäisi, ollaan tämän kontekstin rajoilla, jokin muu ilmiö vaikuttaa asioihin, tarvitaan korkeamman tasoinen teoria, joka selittää sekä jo tunnetun ilmiön, että tämän uuden havainnon ja teorioiden erilaisuuden syyn.
Yleensä ajatellaan tietoa vähän niinkuin likiarvona totuudesta, mutta tietyssä määritellyssä kontekstissa on myös täysin varmaa tietoa, absoluuttista tietoa.
Tämä konteksti on siis:
se, mitä väitetään,
se kieli, millä väitetään, ja
se yhteisö, joka väitteen ja tätä kieltä ymmärtää.
Tämän yhteisön ja kielen sisällä voidaan teoria ja todellisuus panna vastakkain ja jos sopivia tutkimusmenetelmiä löytyy, pystytään selvittämään, onko teoria tosi vai ei. Silloin on sama, puhutaanko tiedosta vai totuudesta, tieto on tässä kohden totta.
Totuuden saavuttaminen edellyttää näinollen
- yhteisön rajaamisen
- ilmiön rajaamisen
- tieteellisen kielen kehittymisen ilmiöstä
- oikean teorian löytämisen ilmiöstä
- sopivien tutkimusmenetelmien keksimisen, jotta teoria voitaisiin verifioida tai falsifioida, osoittaa oikeaksi tai vääräksi.
Siitä, että filosofian suurille kysymyksille ei löydy yksiselitteisiä ja asiat ratkaisevia tutkimusmenetelmiä, ei suinkaan seuraa - niinkuin looginen empirismi ja analyyttinen filosofia väittivät - että ne ovat näennäiskysymyksiä enää sitten kun käsiteselvennykset on tehty ja käsitesekaannukset selvitetty. Ratkaisevia kokeita, testejä tai muita keinoja ei vain ole, ainakaan vielä, ja kaikki nämä muutkin edellytykset on vaikea täyttää ja täsmentää näissä kysymyksissä.
Koko maailmankaikkeuden ja sen
kaikkien osien historia alusta loppuun ja sen selitys ja kuvaus tietyssä
yhteisössä kyllä sitten ratkaisisi kaikki asiat, mutta me emme tiedä koko maailmankaikkeudesta
vielä paljon mitään (K 11), ja jos tietäisimmekin itse, ei yhteisömme pystyisi
sitä ymmärtämään. Jos Eenok ”Pikku-Jehovana” – niin kuin häntä taivaassa
nimitettiin - tulisi tänne kertomaan, mitä hän oppi opiskellessaan taivaassa,
mitkä tapahtumat Eenokin kirja kertoo, emme me yksinkertaisesti ymmärtäisi
hänen sanomaansa, eikä hänelle ihmisikä riittäisi sen kertomiseen.
5. Mitä kosmologiasta
tiedetään ja mitä ei tiedetä
Ajatelkaamme esim kosmologiaa (maailman syntyä ja kehitystä) nyt ensin tietoteorian kannalta: mitä totuudesta tiedetään? Me tiedämme kolmenlaisia asioita ja vain nämä:
- miltä maapallo ja sen asiat näyttävät ihmisen näkökulmasta ja tällä tieteen tasolla,
- että universumi näyttää koostuvan galakseista, linnunradoista, joka suuntaan äärettömyyksiin asti, ja ne, tai ainakin osa niistä tai niiden osista painuvat välillä kokoon, mustiksi aukoiksi ym kuolleiksi tähdiksi (11), ja nämä kasat räjähtävät taas uudelleen, ja
- että koko kaikkeus on ikuinen ja ääretön, vaikka me emme täsmällisesti tiedä emmekä ymmärrä, minkälaista todellinen ikuisuus ja äärettömyys ovat. (Alkupamausteoria kieltää tämän väitteen, mutta itsestään selvältä tuntuisi, että tämä väite on tosi ja alkupamausteoria koko kaikkeuden suhteen on juuri siksi väärä jo loogisista syistä.)
Siis me emme tiedä esim
- mikä on kaikkeuden kokonaiskehitys ja kokonaisaika paitsi että se on ”yksi ja ikuinen ympyrä” (Herakleitos), (niin kuin Jumalankin kulku on yksi ja ikuinen ympyrä (Pyhät kirjoitukset, mm Mormonin kirja, Alma 37:12)),
- miten ihmiskunnan synty tapahtui ja miten se loppuu,
- me emme tiedä edes, mikä ihminen on,
- me emme tiedä, onko muilla taivaankappaleilla elämää, ja jos on, niin minkälaista,
- me emme tiedä onko maapallolla aina ollut samat luonnonlait kuin nyt, onko muilla taivaankappaleilla samat luonnonlait, emmekä tiedä minkälaisia mahdolliset erilaiset luonnonlait olisivat.
Tietysti perimmäiset luonnonlait ovat samat kaikkialla, mutta me emme tiedä, voimmeko vielä nähdä minkälaisia ne yleisimmässä muodossaan ovat, mitkä ovat paikallisia ja hetkellisiä lakeja ja mitkä yleisiä ja aina päteviä. Esim ihmisen ikä, nyt se on n 70-80 vuotta, mutta ainakin Raamatun mukaan se on joskus ollut 120 vuotta ja Aatamin aikana n 900 vuotta. Tämä voisi fysikaalisella tasolla selittyä sillä, kuinka paljon avaruussäteilyä on eri aikoina päässyt ilmakehän läpi.
Kun yleistämme, yleistämme maapallolta ja nykyhetkestä katsoen, ja se on luvaton yleistys. Maapallon ilmiöistä ei voi yleistää galaksien ilmiöihin, mutta galaksien ilmiöt tuntien olisi helppo käsittää maapallon ilmiöt. Koko kokonaisuuden tuntien tuntisimme myös maapallon ilmiöt.
Mutta ei päinvastoin. Tätä
tiede ja filosofia maapallolla yrittävät, mutta niinkuin Kant ja Platon
oivalsivat, sille yritykselle ja ymmärrykselle on rajat (12). Jos ihmiskunta
eläisi ikuisesti, joskus ymmärtäisimme kyllä kaikki. Mutta siihen menisi
tosiaan ikuisuus aikaa ja ehkä se on myös jossakin muualla jo tapahtunut, jo
ikuisuus sitten...
6. Popularisoinnista
Tulemme vielä popularisoinnin asiaan. Tiede on tiedeyhteisön tietoa ja totuutta, ihmiskunnan tieto on popularisoitua tietoa. Vasta popularisoitu tieto on ihmiskunnan tietoa, ihmisten nykyinen käsitys totuudesta.
Näinollen popularisoinnin halveksiminen on tiedon jättämistä puolitiehen. Voidaan väittää, että tieto on oikeastaan tietoa vasta sitten kun on kehitetty kaikille ymmärrettävät käsitteet asiasta ja tällä kielellä on pystytty selvittämään ja kuvaamaan ne ilmiöt, jotka kulloinkin halutaan kuvata.
Popularisointi ei siis ole halveksittavaa eikä mahdotonta, vaan vaikea ja tärkeä tieteellinen tehtävä. Muuten tietoa ei ihmisillä itse asiassa kysymyksessä olevasta asiasta vielä ole.
Tätä ei selvästikään ole oikein ymmärretty tieteellisessä ja filosofisessa keskustelussa. Popularisointia on usein vähätelty, mutta tietoteorian pohjalta huomaamme nyt, että tiedosta puhuminen vaatii myös yhteisöstä ja kommunikoinnista, kielestä, puhumisen. Oikea ja varsinainen yhteisö tiedolle on koko ihmiskunta, ei tietenkään heikkolahjaiset ja lukutaidottomat jne, vaan jonkunlaiset peruskoulutasoiset ihmiset (K 12). Siis tietoa tavallaan ovat vasta koulukirjat, kun taas uudet teoriat ovat tietoa vasta siinä vaiheessa kun ne esitetään koulukirjatasoisena esseenä. Tiedemiesten yksin jakama tieto ei ole vielä tietoa, ihmiskunnan tietoa. Esimerkkinä voidaan ajatella kuumatkaa. Tavallinen ihminen ei pysty kaikkia yksityiskohtia käytännössä laskemaan ja tekemään, mutta hän pystyy ymmärtämään maan ja kuun suhteen ja miten lento tapahtui. Kuumatkan sisältämä tieto ja teoria on suurimmaksi osaksi ihmiskunnan yhteistä tietoa jo, mutta sen tekemiseen tarvittava tietotaito on vain tiedemiesten ja insinöörien tietoa. Kuitenkin he pystyvät nykyään hyvin popularisoimaan tietonsa tässä kohden.
Tiedon tulo yleiseksi tiedoksi
on silti myös ongelmallista. Usein uutta tietoa kannattaa vain pieni osa
ihmisistä ja vasta vähitellen uusi näkemys saa voiton. Usein tieto vielä menee
yhteisössä läpi jossakin vesitetyssä muodossa, typistetyssä tai vääristellyssä
muodossa. Aatteiden kohdalla tämä varsinkin on tyypillistä. Tässä on yksi syy,
miksi popularisointia voidaan myös halveksia ja vastustaa. Mutta tässä on
kysymys popularisoinnin laatutasosta. Popularisointi voidaan tehdä myös
oikein, vääristelemättä ja vesittämättä, ja se on vaikea tehtävä. Joka sen
osaa, ansaitsee kunnioituksen ja kiitoksen. Tietokirjallisuus suurelle
yleisölle on tärkeää ja vaikeaa ja yksi tieteellinen tehtävä siinä kuin
muutkin.